قوس 06, 1400 14:59 Asia/Kabul

عضو پیشین پارلمان افغانستان گفت: امارات متحده عربی با توجه به رقابت شدیدی که با قطر دارد به دنبال آن است که در افغانستان حضوری استراتژیک و دوامدار داشته باشد.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به گفت و گوهای مقامات اماراتی با طالبان برای در اختیار گرفتن مدیریت فرودگاه بین المللی کابل اظهار داشت: امارات در پی آن است که این حضور استراتژیک و دوامدار را از طریق یک قرارداد برای مدیریت این فرودگاه تضمین کند و به این ترتیب منافع سیاسی و اقتصادی خود را هم پیگیری کند.

وی افزود: امروز بسیاری از کشورها به دنبال آن هستند که از افغانستان به عنوان میدان رقابت های خود استفاده کنند. همانگونه که کشور قطر مهماندار بزرگ طالبان بوده، امارت متحده عربی هم به دلیل رقابت های شدیدی که با قطر دارد می خواهد در افغانستان حضور موثر و کلیدی داشته باشد و مدیریت فرودگاه بین المللی کابل را هم هدف رقابت قرار داده است.

این کارشناس افغان عنوان کرد: همواره هواپیماهای زیادی بین امارات متحده عربی و کابل در رفت و آمد هستند و در حقیقت فرودگاه دبی مرکز ترانزیت افغانستان بوده است و اکنون امارات می خواهد همچنان از منافع اقتصادی این ترانزیت استفاده کند و اجازه ندهد که رفت و آمدها میان کابل و قطر به یک خط ثابت تعامل سیاسی و مدیریتی کلان تبدیل شود.

سلجوقی اظهار کرد: تاکنون موضع رسمی طالبان در این زمینه اعلام نشده اما یک مساله واضح است که طالبان به قطر بسیار وابسته شده اند و روابط خوبی دارند همانگونه که روابط خوبی هم با پاکستان دارند و بسیاری از دیدارهای خارجی با طالبان در قطر انجام می شود.

به گفته این کارشناس افغان اگرچه امارات متحده عربی هم تلاش می کند که چنین روابطی را با طالبان برقرار کند اما بعید است به حدی برسد که روابط طالبان با قطر را مخدوش یا تضعیف کند زیرا احیای طالبان در قطر صورت گرفت و طالبان همچنان مدیون قطری ها هستند.

این عضو پیشین پارلمان افغانستان همچنان خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند افغانستان جزء کشورهای ضعیف دنیا محسوب می شوند، کشورها معمولا یا تحت الحمایه هستند، یا بی طرف هستند و یا قدرتمند که سیاست های داخلی، منطقه ای و بین المللی خاص دارند. از این میان افغانستان یک کشور تحت الحمایه بوده  است. چنین کشورهایی معمولا در تعاملات و مذاکرات بین کشورهای دیگر به عنوان ابزار مورد استفاده و میدان جنگ های نیابتی و یا میدان رقابت های کشورهای دیگر قرار می گیرند.

 

کلیدواژه