دلو 03, 1400 12:27 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: واگذاری مدیریت امنیتی و فنی پنج فرودگاه افغانستان به ترکیه و قطر نشان دهنده ناتوانی طالبان حتی در پیشبرد امور کوچک است.

سید محمد باقر محسنی کاظمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد انتشار اخبار توافق طالبان با واگذاری تامین امنیت و پیشبرد امور فنی تعدادی از فرودگاه های افغانستان به ترکیه و قطر، در حالی که طالبان قبلا چنین خبرهایی را تکذیب می کردند، اظهار داشت: این موضوع در قدم نخست ناتوانی حکومت موقت طالبان را در امر تامین امنیت چند مقر کوچک نشان می دهد در حالیکه ادعاهای بسیار زیادی دارد.

وی تصریح کرد: تامین امنیت یک فرودگاه کار دشوار و پیچیده ای نیست و این امکان وجود دارد که با آموزش های کوتاه مدت نیروها از سوی برخی کشورهای بی طرف، این موضوع به دست گرفته شود.

به گفته این کارشناس سیاسی اصرار ترکیه و قطر به ویژه نسبت به حضور در فرودگاه کابل بدون توجه به دیگر نقاط افغانستان تا حدود زیادی مشکوک است، بحث انتقال نیروهای افراطی از خاورمیانه به افغانستان نیز هنوز مبهم است و مشخص نیست که چه گروه و کشوری پشت این قضیه قرار دارد و به نظر می رسد که تمرکز آن ها روی فرودگاه ها تعادل سیاست را در افغانستان تحت تاثیر قرار خواهد داد.

محسنی کاظمی عنوان کرد: نشانه هایی هم از نگاه سوء برخی کشورها نسبت به پدیده داعش در افغانستان وجود دارد و به نظر می رسد مسایل منطقه ای و رقابت های گسترده در مورد افغانستان از عوامل اصرار به حضور این کشورها در برخی مکان های استراتژیک در این کشور است.

وی در خصوص اینکه مقامات ترکیه تاکید کرده اند به مخالفان طالبان اجازه نمی دهند از خاک آن کشور علیه طالبان اقدامی کنند هم گفت: ترکیه در مسایل مربوط به خاورمیانه و بحث افراط گرایی به ویژه در سوریه و عراق دخالت مستقیم دارد و به نظر می رسد که با یک نگاه ملایم بدون توجه و اعتنا به خواست های مردم افغانستان به عنوان یک کشور مسلمان و چراغ سبز نشان دادن به یک گروه جنگجو به دنبال رقابت های منطقه ای و آشوب طلبی در این کشور است.

وی اضافه کرد: در صورتی که حسن نیتی نسبت به افغانستان به عنوان یک کشور مسلمان وجود داشته باشد باید به اراده جمعی مردم این کشور و تشکیل یک حکومت عادلانه و فراگیر توجه شود تا برخی مسایل استخباراتی. اما نگاه برخی کشورهای منطقه به قضیه طالبان برای تشدید حضور استخباراتی و پیگیری برخی رقابت ها است.

 

کلیدواژه