بنیانگذاری ساختارها بر اساس مسایل قومی از سوی امریکا در افغانستان، سبب کندی روند ملت سازی در این کشور شد
(last modified 1400-11-04T08:43:33+00:00 )
دلو 04, 1400 13:13 Asia/Kabul

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: امریکا و متحدینش از زمان حضور در افغانستان تمام ساختارها را در این کشور بر اساس مسایل قومی بنیانگذاری کردند و همین موضوع سبب شد که روند ملت سازی در این کشور با مشکل مواجه شود.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر جو بایدن رئیس جمهوری امریکا مبنی بر اینکه مردم افغانستان ظرفیت و توانایی وحدت و ملت شدن را ندارند و او بابت نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نیازی به عذرخواهی نمی بیند عنوان کرد: مواجه شدن روند ملت سازی در افغانستان نتیجه سیاست های امریکا است و خروج غیر مسوولانه نیروهای امریکایی از افغانستان هم بر مشکلات این کشور افزود.

وی افزود: اظهارات بایدن یک توجیه سیاسی به خاطر خروج غیر مسوولانه نیروهای امریکایی از افغانستان بود. سیاستمداران معمولا برای اقداماتی که انجام می دهند راه های توجیه نیز پیدا می کنند، رئیس جمهوری امریکا هم به دلیل نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان لازم دیده که شیوه های توجیه برای مردم خود و کسانی که وی را مورد سوال قرار می دهند داشته باشد اما در مورد بحث افغانستان موضوع برعکس است.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: امریکایی ها از زمانی که وارد افغانستان شدند ارتشی در این کشور ساختند که مبنای آن قومی بود و اقوام مختلف بر اساس درصد تعیین شده ای وارد این ارتش شدند و به همین دلیل مشارکت قومی را سیاسی کردند و مساله قومی وارد حوزه سیاست شد.

به گفته سلجوقی تمام این کارها از سوی امریکا انجام شد و این مساله باعث شد که منازعه های تصرف قدرت و منافع در افغانستان به شیوه قومی برای اولین بار ازسوی امریکایی ها مورد حمایت قرار بگیرد و مردم افغانستان به گروه های کوچکتر تقسیم شوند. امریکا از هیچ جریان سیاسی ملی در افغانستان حمایت نکرد و بر اساس سفارش نهادهای امریکایی که از وزارت های معارف و تحصیلات عالی حمایت می کردند حتی حضور معلمان و استادان در مدارس و دانشگاه ها بر اساس قومیت صورت می گرفت.

وی عنوان کرد: نهادهای مختلف خارجی هم به شیوه مشارکت قومی در ساختار حمایت هایی را از گروه های قومی داشتند که این مسایل سبب شد منافع ملی تعریف درستی نشود، فکر واحد ملی شکل نگیرد و تحلیل جدید و با برنامه برای عبور از مراحل حضور و خروج خارجی ها از افغانستان ایجاد نشود.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: از سوی دیگر امریکایی ها در نشست های دوحه قطر هویت سیاسی به طالبان دادند در حالی که این گروه در آن زمان قدرتی نداشت و کم کم بدون حضور نمایندگان دولت افغانستان با طالبان گفت و گو کردند و در نهایت توافقنامه امریکا و طالبان سندی شد که افغانستان را به طالبان تحویل دهند و خودشان منطقه را ترک کنند، یکی از دلایل فروپاشی دولت سابق افغانستان هم همین موضوع بود.

سلجوقی بیان داشت آنچه امروز در افغانستان جریان دارد بخشی از سناریویی است که امریکا برای منطقه در نظر داشته تا افغانستان را اینگونه رها کند و کسانی که در کنار امریکا علیه تروریزم جهانی و گروه های دهشت افکن جنگیده اند نیز رها شوند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: دموکراسی در افغانستان به عنوان یک شعار و پوشش وارد شد اما زیر پوست آن امریکایی ها و دیگر خارجی ها مردم این کشور را به اقوام و گروه های مختلف تقسیم کردند.

این عضو سابق پارلمان افغانستان بیان داشت: درست است که مردم افغانستان هنوز به یک ملت واحد تبدیل نشده اند که تعریف واحدی از منافع ملی داشته باشند اما کشورهای دیگر هم برای ملت شدن مراحلی را گذرانده اند و یک حکومت ملی می تواند سبب تعریف منافع ملی و ایجاد بستر برای تبدیل شدن گروه های انسانی به یک ملت واحد شود.

وی یاد آور شد: افغانستان این فرصت را داشت اما برنامه های امریکایی ها سبب شد که قومیت بیشتر مورد تاکید قرار بگیرد تا علم، دانش و عملی شدن مطالبات جامعه افغانستانی و در نتیجه بحران بزرگ قومیت در افغانستان نتیجه عملکرد امریکایی ها در این کشور است.

 

کلیدواژه