حوت 16, 1400 14:16 Asia/Kabul

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی گفت: طالبان نه انگیزه ای برای کنترل گروه های تروریستی و افراطی دارند و نه توان عملی این کار را دارا هستند.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در رابطه با اظهارات اخیر سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت موقت طالبان مبنی بر اینکه با گروه های تروریستی مقابله می شود و اجازه استفاده از خاک افغانستان به کسی داده نخواهد شد، اظهار داشت: طالبان نمی توانند در برابر گروه های مختلف وابسته به داعش اقدام کنند که در افغانستان پرچم آن گروه را بلند کرده اند و خود را بری انجام عملیات در مناطقی خارج از افغانستان آماده می کنند.

وی افزود: این گروه های افراطی شامل ایغورها، ازبک ها، تاجیک ها، هندی ها و پاکستانی ها هستند که به نوعی هم به لحاظ فکری با طالبان نزدیک هستند و هم در گذشته بین آن ها و طالبان اتحاد وجود داشته و به نفع طالبان در برابر حکومت قبلی جنگیده اند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: بنابراین با توجه به عملکرد طالبان و رسالتی که این گروه ها به لحاظ فکری و قومی برای خود تعریف کرده اند، شعار طالبان مبنی بر اینکه اجازه نمی دهند این گروه ها از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کنند واقع بینانه به نظر نمی رسد.

به گفته ملا زهی اگرچه طالبان در موافقتنامه ای که با امریکایی ها در دوحه قطر امضا کردند و بر اساس آن به قدرت رسیدند، یکی از مسایل این بود که طالبان اجازه ندهند گروه های افراطی اسلامی علیه منافع امریکا و متحدانش از خاک افغانستان استفاده کنند اما این گروه ها نمی خواهند علیه امریکا عمل کنند و بیشتر به حوزه امنیتی روسیه، چین یا دیگر همسایگان افغانستان مربوط می شوند که در توافقنامه طالبان و امریکا نمی گنجند. پس طالبان به لحاظ شعاری می توانند این موضوع را مطرح کنند اما اینکه انگیزه و توان عملی آن را هم داشته باشند حداقل در کوتاه مدت جای بحث دارد.

وی در رابطه با بخشی از اظهارات سراج الدین حقانی مبنی بر رعایت حقوق بشر از سوی طالبان و بی مورد بودن انتقادها از این گروه در این زمینه، عنوان کرد: حقوق بشر مقوله پیچیده ای است، تلقی طالبان از حقوق بشر با تلقی دیگران متفاوت است؛ طالبان مساله حقوق بشر را در چارچوب ایدئولوژی خود می بینند و قیود خاصی قایل هستند که مساله زنان، کار و تحصیل آنان در چارچوب آن قرار می گیرد.

ملا زهی اضافه کرد: طالبان بر اساس برداشت خاص خود از اسلام حرکت می کنند و از دید خودشان حقوق بشر را نقض نمی کنند اما از دید دیگران بسیاری از رفتارهای طالبان با معیارها و هنجارهای جهانی در رابطه با حقوق بشر همخوانی ندارد.

 

کلیدواژه