عملکرد نیروهای حکومت طالبان نشان می دهد که مقامات آن تسلط لازم را بر این نیروها ندارند
(last modified 1401-02-15T10:27:16+00:00 )
ثور 15, 1401 14:57 Asia/Kabul

کارشناس و فعال فرهنگی-مذهبی افغان گفت: عملکرد نیروهای حکومت طالبان نشان می دهد که مقامات آن تسلط لازم را بر این نیروها ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد وحیدی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در مورد اظهارات سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان مبنی بر اینکه ناقضان فرمان عفو عمومی مجازات می شوند اظهار داشت: بر اساس فرمان عفو عمومی که در آغاز سقوط نظام سابق و به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان از سوی رهبری طالبان اعلام شد تمام کسانی که در نظام سابق مسئولیت نظامی و غیر نظامی داشتند مشمول این عفو شدند اما این فرمان توسط برخی نیروهای طالبان نقض شده است.

وی افزود: از نقاط مختلف افغانستان گزارش های متواتری وجود دارد که با نظامیان و کارمندان سابق برخوردهایی صورت گرفته، برخی از آن ها از خانه هایشان بازداشت شده اند اما بعضی دیگر مفقود  شده اند و هیچ اطلاعی از آن ها در دست نیست که جای تامل دارد. اگر کسانی که بازداشت شده اند به صورت عادلانه محاکمه و زندانی شوند حداقل سرنوشت آن ها مشخص است اما از کسانی که مفقود شده اند هیچ اطلاعی وجود ندارد.

به گفته این کارشناس افغان مفقود شدن برخی افراد که در حکومت قبلی نقش داشته اند حکایت از عدم سلطه حکومت طالبان بر افراد خود دارد و حکومت سرپرست باید نسبت به این مسائل به ملت افغانستان و جهانیان پاسخگو باشد.

وحیدی عنوان کرد: افراد نباید بدون جهت بازداشت و شکنجه شوند و بر اساس شکنجه ها، اقرارهای نادرستی از آن ها گرفته شود، چنانکه در مسایل اخیر شاهد آن هستیم که عده ای اعتراض مدنی و  مسالمت آمیز داشتند، نه برای خرابکاری یا اخلال در نظم و امینت، اما گزارش هایی نقل شده که آ ن ها شکنجه و بازداشت های طولانی شده اند که این به نفع آینده افغانستان و حاکمیت فعلی نیست و باید هرچه سریع تر حکومت طالبان پاسخگو باشد تا ما شاهد حکومت پاسخگو باشیم.

به گفته این فعال فرهنگی افغان برخوردهای حذفی ممکن کار افراد عادی طالبان باشد چون طالبان و نظامیان حکومت اشرف غنی بیست سال در مقابل هم جنگیدند و این اقدامات می تواند به نوعی انتقام گیری هم باشد که از سوی افراد خوسر انجام می شود اما طالبان باید جلو افراد خودسر  را بگیرند تا به بازداشت و قتل دست نزنند زیرا چنین روند باعث کوتاه شدن عمر حکومت خواهد شد.

وی یاد آور شد گاهی در مرزها با کشورهای همسایه هم تعدادی از نیروهای طالبان که با حقوق بین الملل در مورد مرزها آشنایی ندارند باعث بروز رویدادهایی می شوند اما دلیل دیگر بروز چنین مسائلی   یکدست نبودن طالبان است.

این کارشناس افغان تصریح کرد: توده ها و بدنه طالبان افرادی هستند که در میدان می جنگند، بخش دیگر که شامل سیاسیون طالبان می شود درک بهتری از مسائل بین الملل، مسائل حقوقی و سیاست دارند و بخشی دیگر را علما تشکیل می دهند که روی مسائل فقهی و شریعت تمرکز می کنند و به مسائل جانبی توجه کمتری دارند.

به گفته وحیدی اختلاف دیدگاه هایی در این سطوح طالبان وجود دارد مثلا در بحث مدارس دخترانه به گونه ای که برخی مسوولان طالبان معترض مسدود ماندن مدارس دخترانه بودند و حتی برخی از آن ها گفتند که از خبر مسدود شدن مدارس دخترانه شوکه شده اند.

وی اضافه کرد: اختلافات در سطوح مختلف طالبان روند حکومت داری خوب را کند می کند لذا اگر بخواهند حکومتی در افغانستان شکل بگیرد باید به سمت یکسان سازی سیاست ها و امور اجرایی بروند زیرا دوگانگی در تصمیم گیری ها و در سطح اجرا حاکمیت را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

 

کلیدواژه