ثور 18, 1401 14:29 Asia/Kabul

مسوول نهاد پیشرفت حاشیه شهر مشهد گفت: رویداد جهانشهر ماه امت یک رویداد بین المللی است که در منطقه گلشهر مشهد و به میزبانی این منطقه برگزار و با استقبال گرمی مواجه شد.

حسین کمیلی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در محل رویداد جهانشهر گفت: گلشهر منطقه ای از مشهد است که افغانستانی های مقیم این شهر حضور بیشتری در آن دارند و غرفه های نمایشگاه مربوطه هم بیشتر به ظرفیت ها و توانمندی های این قشر اختصاص پیدا کرد، از غذاهای مختلف افغانستانی گرفته تا سوغات، یادگاری ها مانند عروسک های کودکان افغانستانی، کفش، لباس و زیورآلات برآمده از هنر مردم افغانستان که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد و مردم هم استقبال خوبی کردند.

وی افزود: در داخل سالن رویداد هنری هم دیده می شود که شامل آواها و نواهای متناسب با شهر مشهد می باشد، مثلا سرود لبنان که مربوط به مساله مقاومت است و مشهد هم شهر شهادت است و نیز کار گروه قوالی که آن هم هنری است در خدمت ذکر اهل بیت علیهم السلام که جای آن ها در مشهد خالی بوده و کوتاهی هایی شده بود که این گروه های هنری جهان اسلام نتوانسته اند خود را آنگونه که باید معرفی و هنر خود را عرضه کنند، در کنار این ها گروه های آوایی خراسان بزرگ نیز اجرای برنامه دارند.

این مسوول برگزاری رویداد ماه امت در مورد استقبال مردم از رویداد جهانشهر عنوان کرد: مردم گلشهر استقبال بسیار خوبی از این رویداد و نمایشگاه کرده اند و مردم سایر نقاط مشهد هم کم کم اطلاع پیدا کرده و با آن آشنا می شوند. هدف از انتخاب گلشهر برای این رویداد این بوده که آن دسته از مردم که معمولا با این قسمت از شهر کار و تعاملی ندارند در آن حضور پیدا کنند.

به گفته کمیلی این کارکرد هنری باعث می شود مردم حضور پیدا کنند کسانی هم که حضور پیدا می کنند بسیار راضی هستند و استقبال مردم سایر نقاط شهر هم کم کم بیشتر می شود.

مسوول نهاد پیشرفت حاشیه شهر مشهد اظهار کرد: به عنوان یک مجموعه مردمی که روی حاشیه شهر کار می کنیم این ایده را داریم که رویدادهای شهری، ملی و بین المللی باید در مناطق حاشیه شهر مشهد با رویکرد هویتی افزایش پیدا کند و این می تواند مناطق را از حاشیه بودن خارج کند اما ادامه کار بستگی به این دارد که سازمان های مربوطه تا چه حد از این برنامه حمایت کنند.

گفتنی است: رویداد بین المللی جهانشهر "ماه امت" از هفتم تا هفدهم ثور (اردیبهشت) در سالن ورزشی شهدای مدافع حرم مشهد برگزار شد. این رویداد در قالب یک جشن فرهنگی بین ایران و افغانستان به منظور استفاده از ظرفیت مهاجران افغانستانی در منطقه گلشهر مشهد تدارک دیده شده بود و در آن هنرمندان افغانستانی، پاکستانی، لبنانی و ایرانی در منقبت حضرت علی (ع) به اجرای برنامه‌هایی همچون سرود، قوالی و مناجات خوانی پرداختند.

 

کلیدواژه