جوزا 23, 1401 16:56 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: حکومت طالبان از طریق اجرای عدالت اجتماعی می تواند گام بزرگی در جهت استقرار صلح پایدار در افغانستان بردارد.

داکتر محمد اکرم عظیمی عظیمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: توجه به نقش تمام اقوام، تدوین قانون اساسی و رعایت عدالت از مهمترین عوامل برقراری صلح پایدار در افغانستان است.

وی افزود: برای برقراری صلح پایدار در افغانستان اولین نکته ای که طالبان باید به آن توجه داشته باشند این است که این کشور خانه مشترک تمام اقوام و ساکنان آن است و طالبان که از طریق زور قدرت را تصاحب کرده نمی تواند دیگران را مجبور به اطاعت کند. نکته دیگر این است که باید یک قانون اساسی تدوین و معرفی شود تا امور بر اساس قانون پیش برود و دیگر اینکه باید به واقعیت ها و نیازهای کنونی افغانستان توجه کنند.

این کارشناس افغان تصریح کرد: بزرگترین نیاز در حال حاضر واقع بینی است و اینکه بر اساس واقعیت های این کشور گام برداشته شود و تلاش ها برای رضای خدا باشد نه برای وزارت، ریاست و تمامیت خواهی. طالبان همچنان باید کمیت وجودی تمام اقوام ساکن در افغانستان را در نظر بگیرند.

عظیمی با اشاره به سخنان بزرگان و ضرورت عدالت در جامعه برای خروج از بحران گفت: اگر عدالت در جامعه پیاده شود بحران های اجتماعی فروکش می کند و حکومت طالبان از طریق اجرای عدالت اجتماعی می تواند گام بزرگی در جهت استقرار صلح پایدار در افغانستان بردارد و با توجه به اینکه بیشتر کسانی که بر سر قدرت هستند ادعای روحانی و عالم بودن دارند مردم انتظار دارند بر مبنای عدالت و رافت و اخوت اسلامی با ساکنان افغانستان برخورد شود تا به صلح پایدار دست پیدا کنیم.

وی در مورد ایجاد کمیسیون دعوت از شخصیت ها از طرف طالبان و تاثیر آن گفت: این اقدام در نفس خود مناسب است اما در تعریف شخصیت های افغانستانی اشتباه صورت گرفته و کسانی را که تا کنون دعوت کرده اند به معنای واقعی شخصیت افغانستانی نبوده اند. تمام آنان از باند اشرف غنی رئیس جمهوری سابق و همه آلوده به فساد بوده اند و اگر منظور از شخصیت ها همین افراد باشد نه تنها نمی تواند در اعتمادسازی نقش داشته باشد بلکه برعکس فضای بی اعتمادی را نسبت به حکومت سرپرست طالبان افزایش خواهد داد.

عظیمی در خصوص تلاش طالبان برای برگزاری نشست بزرگی تحت عنوان مجمع افغان ها هم گفت: هدف طالبان از برگزاری این مجمع کسب مشروعیت داخلی است اما برای چنین امری باید از شخصیت های نخبه شامل نخبه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شامل تمام اقوام افغانستان از داخل و خارج این کشور دعوت کنند زیرا یکی از عواملی که حکومت طالبان را تهدید می کند فقدان مشروعیت ملی است که تا کنون برای کسب آن اقدام مناسبی انجام نداده اند.

وی تصریح کرد: اگر در مجمعی که قرار است برگزار شود دعوت از افراد مانند برنامه کمیسیون دعوت باشد، نخواهد توانست یک مجمع مشروعیت ساز برای طالبان باشد. ضمن اینکه پایه کسب مشروعیت بین المللی برای طالبان کسب مشروعیت داخلی است و آن از طریق یک نشست یا جرگه افغانستانی و مطابق با قوانین این کشور امکان پذیر است.

 

کلیدواژه