سرطان 01, 1401 11:15 Asia/Kabul
  • محکومیت استفاده از تحریم ها به عنوان اهرم سیاسی از سوی ایران
    محکومیت استفاده از تحریم ها به عنوان اهرم سیاسی از سوی ایران

مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز سه شنبه در سخنانی گفت: ما تحمیل تحریم‌ها توسط برخی از دولت‌ها را که از آنها به عنوان اهرم سیاسی در روابط دوجانبه خود استفاده می‌کنند، به شدت محکوم می‌کنیم. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران اقدامات قهری یکجانبه را یکی از موانع اصلی که مانع تلاش‌های بین‌المللی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و همچنین یکی از منابع اصلی ایجاد بحران‌های انسانی در سراسر جهان می‌داند.

محکومیت اعمال تحریم های یکجانبه توسط برخی کشورها  از جانب ایران و با توجه به رویکرد غربی ها به سرکردگی آمریکا در این زمینه معنا پیدا می کند. اساسا اعمال تحریم های یکجانبه به منزله ابزاری تلقی می شود که بلوک غرب همواره از آن به منزله سلاحی علیه دیگر کشورها استفاده کرده است. آخرین مورد در این زمینه اعمال بی سابقه ترین تحریم ها علیه روسیه به بهانه جنگ اوکراین است که نه فقط این کشور بلکه اقتصاد جهانی وتامین غذای مردم بسیاری از مناطق جهان به ویژه غرب آسیا و آفریقا را هدف قرار داده است. آمریکا سردمداری تحریم ها علیه روسیه را برعهده دارد. ایالات متحده بزرگترین کشور تحریم کننده در جهان محسوب می شود و در راستای اهداف سیاست خارجی خود بیشترین سابقه را در اعمال انواع تحریم ها علیه دیگر کشورها دارد. متحدان اروپایی واشنگتن به ویژه بریتانیا نیز در اعمال تحریم ها با آن همراهی می کنند. این تحریم ها به بهانه مخالفت با سیاست ها و اقدامات آمریکا و غرب  یا با ادعای تهدید آن ها از سوی کشورهای مورد تحریم انجام می گیرد.

واشنگتن حتی در زمانی که همه گیری ویروس کرونا ، وضعیت وخیمی را برای بسیاری از کشورها به لحاظ اقتصادی و بهداشتی رقم زده  بود باز هم در راستای رسیدن به اهداف خود با شدت هر چه تمام تر تحریم ها را علیه رقبا ودشمنان خود با شدت ادامه داده بود. دولت بایدن نیز مانند دولت ترامپ  رویکرد تحریمی را علیه کشورهای رقیب و یا مخالف واشنگتن تداوم بخشیده است. آمریکا علاوه بر اعمال شدیدترین تحریم ها در طول تاریخ علیه ایران در چارچوب کارزار فشار حداکثری ، تحریم‌های یکجانبه زیادی علیه کشورهایی مانند روسیه، چین ، ونزوئلا، کوبا ، سوریه وکره شمالی وضع کرده است. تخت روانچی در این باره می گوید:  ما تحمیل تحریم ها توسط برخی از دولت ها را که از آنها به عنوان اهرم سیاسی در روابط دوجانبه خود استفاده می کنند، به شدت محکوم می کنیم. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در معرض انواع بلایای طبیعی از جمله زلزله، خشکسالی، گرد و غبار و طوفان شن و سیل  قرار دارد که منابع ما را تحلیل می برد، از تحریم های یکجانبه غیرقانونی به شدت آسیب دیده است.

هر چند تحریم های آمریکا به بهانه های مختلف  سیاسی ، تجاری ، امنیتی و حتی حقوق بشری علیه دیگر کشورها به ویژه کشورهای رقیب یا خصم آن اعمال می شود،با این همه قطع نظر از دلایل ظاهری ، دلیل اصلی ادامه این رویکرد ،پیگیری منافع واشنگتن است.

سازمان ملل نیز بارها به انتقاد از اعمال تحریم های یکجانبه توسط آمریکا به ویژه در دوره همه گیری ویروس کرونا و بیماری کووید 19 پرداخته و خواهان لغو و یا کاهش آنها به منظور تسهیل دسترسی کشورهای مورد تحریم به اقلام اساسی، پزشکی و دارویی شده است. به گفته «النا دوهان»گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور تاثیرات منفی اقدامات یکجانبه، تحریم‌های یکجانبه موجب تضعیف اقتدار سازمان ملل متحد، ترس درزمینه همکاری های  بین‌المللی و حاکمیت قانون می شود.به نظر می رسد با توجه به اثرات مخرب تحریم های یکجانبه امریکا و غرب،  محکومیت این اقدامات و نیز برخورد یکپارچه کشورهای مورد تحریم از جمله  ایجاد یک ائتلاف بین المللی علیه این تحریم ها ضرورت دارد تا غرب به ویژه آمریکا ناچار به تجدید نظر در این رویکرد ضد انسانی و غیر قانونی خود شود./

 

کلیدواژه