امریکا هیچ گاه افغانستان را متحد خود ندانسته و از این واژه صرفا برای پیگیری اهداف خود استفاده کرده است
(last modified 1401-04-18T07:15:50+00:00 )
سرطان 18, 1401 11:45 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی ایرانی تاکید کرد: امریکا هیچ گاه افغانستان را به عنوان متحد خود در نظر نداشته و از واژه متحد برای این کشور صرفا برای پیگیری اهداف خود استفاده کرده است.

قاسم غفوری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد اقدام جو بایدن رئیس جمهوری امریکا در خصوص خارج کردن نام افغانستان از لیست متحدان خود اظهار داشت: بایدن با این اقدام تلاش می کند مسوولیت هایی که بر عهده امریکایی ها طی بیست سال اشغالگری بوده و مطالباتی که جامعه جهانی از امریکا و ناتو برای رفع بحران های امنیتی و اقتصادی در افغانستان دارد از دوش امریکا بردارد.

وی افزود: به این ترتیب امریکا که بیست سال جنگ، ناامنی و مشکلات اقتصادی را بر افغانستان تحمیل کرد اکنون به شیوه ای دیگر به این سیاست خود ادامه می دهد و آن بی تعهدی نسبت به این کشور است و در کنار آن ناامنی پایدار در افغانستان و گسترش آن به سایر کشورهای منطقه را دنبال می کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی امریکایی ها در طول بیست سالی که در افغانستان حضور داشتند هرگز افغانستان را به عنوان یک متحد برای خود در نظر نگرفتند زیرا واژه متحد که امریکایی ها مطرح می کنند به این معنی است که در عرصه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تسلیحاتی به تقویت کشورهای متحد خود می پردازند، آن ها را بخشی از ساختارهای جهانی خود ارزیابی می کنند و خود را متعهد می کنند برای رفع مشکلات آن کشورها و تقویت آن ها اقدام کنند.  

غفوری یاد آور شد اما در طول بیست سال چنین رویه ای هیچ گاه عملی نشده و بحران های امنیتی و حضور گروه های تروریستی بیشتر شده ضمن اینکه وضعیت اقتصادی نابسامانی را شاهد بوده ایم. بعد از خروج امریکایی ها هم سازمان ملل اعلام کرده که میلیون ها نفر در افغانستان دچار فقر و گرسنگی هستند مجموعه این ها نشان دهنده آن است که امریکایی ها هرگز افغانستان را به عنوان متحد خارج از ناتو یا حتی متحد دوجانبه در نظر نداشته اند و واژه متحد صرفا یک عنوان بوده آن هم برای توجیه حضورشان در افغانستان.

وی عنوان کرد: اکنون اقدام بایدن برای خروج افغانستان از لیست متحدان امریکا به این دلیل است که از یکسو امریکا و ناتو نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده اند و این کشور دیگر ماهیت گذشته را برای امریکا ندارد و از سوی دیگر جو بایدن در آستانه برگزاری انتخابات میاندوره ای گنگره قرار دارد و این در حالی است که بایدن به خاطر نحوه خروجش از افغانستان و عملکردهایی که در این کشور داشته زیر سوال قرار دارد. بنابراین اقدام بایدن نوعی واکنش به مطالبات داخلی امریکا برای ایجاد برخی تغییرات در افغانستان هم محسوب می شود چه در شیوه روابط با طالبان و چه در بحث کمک هایی که به افغانستان می شود.

غفوری اظهار کرد: منافع امریکا هم در افغانستان در طول زمان متغییر بوده، زمانی امریکایی ها با حمایت از جریان های تروریستی در این کشور منافع خود را تامین می کرد و با ادعای مقابله با ارتش شوروی از گروه های تروریستی مانند القاعده حمایت می کرد، در زمانی با اشغال افغانستان منافع خود را دنبال کرد و بیست سال در این کشور حضور داشت، و در زمان کنونی هم امریکایی ها این کشور را رها نکرده اند به این دلیل که منافعی در آن ندارند بلکه نوع منافع شان تغییر کرده است. اکنون امریکایی ها به دنبال ایجاد ناامنی پایدار در افغانستان و گسترش آن به سایر کشورهای منطقه هستند.

وی تصریح کرد: امریکایی ها به هیچ کدام از تعهدات اقتصادی خود برای رفع گرسنگی و بحران اقتصادی در افغانستان پایبند نیستند ضمن اینکه جریان های تروریستی از داعش گرفته تا دیگر گروه های تروریستی که تحت حمایت امریکا می باشند در حال رشد در افغانستان هستند و به نظر می رسد امریکا با فقیر و گرسنه نگه داشتن مردم به دنبال جذب نیرو برای گروه های تروریستی هستند.

 

کلیدواژه