اظهارات اخیر اشرف غنی بیشتر برای ترساندن طالبان جهت پذیرش خواسته های امریکا بود
(last modified 1401-05-22T09:05:51+00:00 )
اسد 22, 1401 13:35 Asia/Kabul

عضو پیشین پارلمان افغانستان گفت: اظهارات اخیر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری سابق افغانستان در یک مصاحبه تلویزیونی بیشتر به منظور ترساندن طالبان برای پذیرش خواسته های امریکا بود.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در مورد مصاحبه اخیر اشرف غنی که در آن اعلام کرده هنوز ردیس جمهوری قانونی افغانستان است، عنوان کرد: با توجه به شرایط پیش آمده در افغانستان به نظر می رسد آقای غنی با هماهنگی امریکایی ها خواسته به طالبان هشدار دهد که اکر به خواسته های امریکا تن ندهند و در صورتی که دنیا به وی کمک کند هنوز رئیس جمهوری افغانستان است و می تواند دوباره قدرت را به دست بگیرد. زیرا هنوز هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته، بحران اقتصادی، شکاف های اجتماعی و قومی به قوت خود باقی است و طالبان هم مانند گذشته از حمایت های بین المللی برخوردار نیستند.

وی افزود: آقای غنی در مصاحبه اش در مورد اوضاع افغانستان و دلایل فرارش، پیام خاصی نداشت و بیشتر تلاش کرد تا فرار خود و نقاط ضعف دوران حاکمیت خود را توجیه کند و دیگران را هم در شکست دولت خود مقصر اعلام کند. وی در این مصاحبه که همزمان با یکسالگی فرارش از افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور انجام شد، نه تنها پیام جدیدی نداشت بلکه صفحه دیگری برای مغشوش کردن افکار عمومی مردم باز نمود و مردم مسایلی را مطرح کرد که مردم قبول نداشتند.

به گفته این کارشناس سیاسی اینکه این مصاحبه پس از کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در کابل و متهم شدن طالبان به ویژه شبکه حقانی به دست داشتن در عملیات تروریستی و حمایت از تروریست ها انجام شده قابل توجه است. به نظر می رسد بازیگران سیاسی به ویژه شبکه های استخباراتی بزرگ اشرف غنی را تحریک کرده باشند که پس از این حوادث و تمرد طالبان به ویژه شبکه حقانی از همکاری با امریکایی ها در مبارزه علیه تروریزم و تعهداتشان در توافقنامه دوحه اعلام کند که گویا هنوز رئیس جمهور افغانستان است و طالبان هم متوجه باشند که خودسری نکنند و به خواسته های امریکا و ناتو تن دهند.

سلجوقی اظهار کرد: اینکه طالبان خلاف تعهدشان در توافقنامه دوحه به ایمن الظواهری پناه دادند و گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان حضور دارند و فعالیت می کنند نشان دهنده آن است که روابط طالبان با دنیا به ویژه امریکا و ناتو تاریک شده و این باعث می شود که طرف های مختلف به ویژه امریکایی ها از برخی نیروهای بیرونی و بالقوه خود برای ترساندن طالبان استفاده کنند که یکی از آن ها اشرف غنی است.

وی عنوان کرد: به نظر می رسد صحبت های اشرف غنی برگرفته از برخی برنامه های استخباراتی و قدرت طلبانه امریکایی ها در افغانستان بوده تا طالبان را وادار به پذیرش خواسته های خود کنند.

این کارشناس افغانبیان داشت: یک دیدگاه دیگر هم مطرح است و آن اینکه از آنجا که اشرف غنی یک شخصیت خودشیفته، خودباور و خودرای دارد که یک نوع بیماری است این صحبت ها را مطرح کرده زیرا او فکر می کند فرد خوبی بوده و می خواسته کارهای خوبی انجام دهد اما دیگران نگذاشتند و یا اینکه کشورهای مختلف با وی همکاری نکردند. که البته این دیدگاه ضعیف به نظر می رسد.

وی در ارتباط با نظر مردم افغانستان نسبت به اظهارات اشرف غنی گفت: مردم افغانستان که در مشکلات شدید اقتصادی، فقر و بیکاری گیر کرده اند به وی باور ندارند و او را شخصی می دانند که مردم را تنها گذاشته و فرار کرد و این صحبت ها نمی تواند فاصله ایجاد شده را کاهش دهد.

 

کلیدواژه