اسد 24, 1401 12:22 Asia/Kabul

فعال رسانه ای افغان در ایران تاکید کرد: نگاه ویژه ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به مساله اتباع و مهاجرین خارجی قابل تقدیر است.

سید عباس حسینی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به نامه ای که جمعی از فعالین رسانه‌ای، فرهنگی و اجتماعی افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران خطاب به داکتر پیمان جبلی، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نوشته اند و در آن ضمن قدردانی از فعالیت‌های میز تخصصی اتباع خارجی در این سازمان خواستار تقویت هرچه بیشتر این میز و زمینه‌سازی برای تعامل نزدیک‌تر با جامعه نخبگان مهاجر و حمایت از برنامه‌ها و دست‌آوردهای آن‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شده اند اظهار داشت: ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه ای به مساله اتباع و مهاجرین خارجی دارد که جای قدردانی دارد.

مسوول دفتر خبرگزاری صدای افغان (آوا) در تهران گفت: در طول سال های گذشته در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران رادیو دری تا اندازه ای توانست در بخش پرداختن تخصصی به مسایل حوزه افغانستان و مهاجرین افغان در ایران کمبودها را جبران کند اما در زمینه کار گسترده که بازتاب وسیعی هم در داخل ایران داشته باشد ضعف دیده می شد. نخبگان جامعه مهاجر هم اعلام می کردند که مسایل مبتلا به روز مهاجرین افغان در ایران به صورت جدی از سوی سازمان صدا و سما مورد پیگیری قرار نمی گیرد و خبرهای این حوزه اطلاع رسانی نمی شود یا اگر خبری هم کار می شود ممکن است در اولویت نباشد که بازخورد چندانی ندارد.

وی که از جمله نویسندگان نامه به داکتر جبلی است عنوان کرد: با قرار گرفتن داکتر پیمان جبلی در راس سازمان صدا و سیما و نگاه ویژه و تاکیداتی که در بحث میزهای تخصصی داشت از جمله میز تخصصی اتباع و مهاجرین خارجی در ایران در خبرگزاری صدا و سیما شاهد تغییرات چشمگیری حداقل در شش ماه گذشته بودیم که با فعال شدن این میز تخصصی در خبرگزاری صدا و سیما در تهران و اختصاص یک خبرنگار مشخص به این حوزه مشکلات مربوط به حوزه مهاجرین با جدیت بیشتری پیگیری می شد که بازخوردها و تاثیرگذاری آن هم مشاهده شد.

به گفته این خبرنگار افغان این تاثیرگذاری به طور مشخص در دو موضوع طرح شناسایی اتباع خارجی غیر مجاز و مشکلات بانکی مهاجرین دیده شد. در طرح شناسایی در ابتدا مشکلات زیادی وجود داشت از قبیل ناهماهنگی دفاتر کفالت، ناهماهنگی ها در دفاتر پیشخوان دولت و ازدحام زیادی که به وجود آمده بود اما پیگیری های خبرنگار میز تخصصی باعث شد که سامانه نوبت دهی طرح شناسایی فعال شود، از ازدحام جلوگیری شده و دفاتر کفالت و پیشخوان دولت هماهنگ تر شوند و پاسخگویی در سطح مسوولان بالا انجام شود.

حسینی افزود: در موضوع مشکلات بانکی اخیر برای مهاجرین خارجی مقیم ایران هم این میز تخصصی به صورت جدی ورود پیدا کرد که حتی تا سطح رئیس بانک مرکزی ایران را هم در این زمینه پاسخگو کرد و سبب شد که این مشکل مهاجرین در بالاترین سطح مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد. با توجه به این فعالیت ها و همزمان با روز خبرنگار در این نامه از این فعالیت ها و تلاش ها قدردانی شد، این فعالیت ها در نتیجه نوع نگاه ویژه ای است که آقای دکتر جبلی و همکارانش دارند.

وی یاد آور شد: جامعه مهاجر در ایران یک جامعه پنج میلیونی است و با وجود مشکلاتی که ممکن است برای ایران داشته باشد مزیت ها و نقش های مثبتی هم دارد به عنوان مثال در رشد و توسعه اقتصادی موثر است ضمن اینکه مردم ایران و افغانستان هم زبان، هم فرهنگ و خون شریک هستند و لازم است که مشکلات مهاجرین مورد توجه قرار بگیرد. باور ما این است که جمهوری اسلامی ایران 98 درصد خدمات لازم را به مهاجرین ارایه می کند که در سطح دنیا بی نظیر است، 2 درصد باقیمانده هم اگرچه ممکن است ناچیز و کوچک به نظر برسد اما برای مهاجرین مشکلات بزرگی است مانند مشکلات بانکی که تا هنوز حل نشده است.

این فعال رسانه ای افغان گفت: باخبر شدیم که خبرنگار فعال میز تخصصی اتباع و مهاجرین خارجی در خبرگزاری صدا و سیما به بخش دیگری منتقل شده و کار به بخش اتباع خارجی باشگاه خبرنگاران جوان سپرده شده که خبرنگار آن افغانستانی است. اگرچه باشگاه خبرنگاران هم طی ماه های گذشته فعالیت های خوبی در حوزه مهاجرین داشته که قابل تقدیر است اما یک خبرنگار شاخص و مطرح ایرانی نسبت به خبرنگار افغانستانی بهتر و راحت تر می تواند با مسوولان ارشد تماس داشته و آن ها را پاسخگو کند.

به گفته حسینی در کنار گسترش فعالیت های باشگاه خبرنگاران جوان تقویت میز تخصصی ضروری است تا میز تخصصی اتباع خارجی در خبرگزاری صدا و سیما با حضور یک خبرنگار شاخص و پرتوان همچنان به فعالیت خود ادامه دهد و بتواند زبان گویای جامعه پنج میلیونی مهاجر در ایران باشد. قطعا اعتلای این جامعه هم به نفع خودش است و هم به نفع نظام جمهوری اسلامی، به همین منظور خواستار آن شدیم که ارتباط بیشتری با نخبگان مهاجر در بخش های مختلف ایجاد و در راستای حل مشکلات و بهبود زندگی آنان کار شود.   

وی اضافه کرد: جا دارد تقدیر و تشکر ویژه هم از آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران شود که ایشان هم با قرار گرفتن در راس دولت در طول یکسال گذشته نگاه ویژه ای به مساله امور اتباع خارجی و ساماندهی آنان داشته و تاکیدات مکرری هم برای ایجاد سازمان ملی مهاجرت و انسجام و مدیریت یکپارچه مهاجرین داشته است.

 

کلیدواژه