میزان 30, 1401 12:34 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: قدرت گرفتن طالبان در افغانستان طبیعتا بر روحیه طالبان پاکستانی و ایجاد انگیزه بیشتر برای آنان تاثیرگذار بوده است.

سید محمد نقی موسوی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به گزارش انستیتوت مطالعات صلح پاکستان مبنی بر اینکه پس از تسلط طالبان بر افغانستان حملات تروریستی در پاکستان 51 درصد افزایش یافته، گفت: گروه های تروریستی و گروه هایی که بر اساس ایدئولوژی و اهداف خاصی شکل می گیرند و معمولا بین المللی هم عمل می کنند با دیدن موفقیت گروه های مشابه خود در مناطق دیگر انگیزه بیشتری برای گسترش فعالیت های خود پیدا می کنند.

وی افزود: پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان طبیعی بود که طالبان پاکستان هم که پیوندهایی با آنان داشته و دارند با الگو گیری از آنان تلاش کنند فعالیت های خود را گسترش داده و در پاکستان به موفقیت دست پیدا کنند ضمن اینکه ممکن است طالبان افغانستان هم به آن ها کمک کرده باشند. در هر صورت قدرت گیری آنان می تواند برای منطقه خطرناک باشد.

موسوی با اشاره به اعتراضات متعدد مقامات پاکستانی به ورود گروه های تروریستی از خاک افغانستان به پاکستان و انجام عملیات در آن کشور و انتقاد از طالبان مبنی بر تقویت آنان و یا اینکه حداقل با آن ها مبارزه نمی کنند، بیان داشت: در دوران حکومت قبلی در افغانستان هم انتقادها و اعتراض های مشابهی توسط آن دولت وجود داشت و این اتهامات به پاکستان وارد می شد، واقعیت این است که بین طالبان پاکستان و طالبان افغانستان از نظر ایدئولوژی و اهداف اتحاد نظر و همکاری نزدیک وجود دارد.

دبیر بنیاد جیحون تصریح کرد: حداقل فرماندهان رده پایین تر طالبان در افغانستان با گروه های تروریستی در پاکستان همکاری می کنند، آنان در گذشته مشترکا باهم جنگیدند و طالبان پاکستانی به طالبان افغانستانی کمک کردند و امروز طالبان افغانستانی به آن ها کمک می کنند.

وی اضافه کرد: مقامات حکومت طالبان در افغانستان هم شاید مواضع متفاوتی داشته باشند اما شاهدیم که تحرکات تروریستی هم در افغانستان و هم در پاکستان قدرت گرفته و افزایش یافته است.

 

کلیدواژه