قوس 19, 1401 18:15 Asia/Kabul
  • انتقاد ایران از معیارها و مواضع دوگانه غرب
    انتقاد ایران از معیارها و مواضع دوگانه غرب

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با انتقاد از استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در قبال موضوع حقوق بشر، زنان و مواضع مداخله جویانه آنان در موضوعات داخلی ایران گفت، اغتشاشگران و عاملان ترور و خشونت به عدالت سپرده می‌شوند.

حسین امیرعبداللهیان هم چنین روز جمعه در واکنش به اقدامات و اظهارات مداخله جویان آلمان در امور داخلی ایران تصریح کرد، مقابله با ترور، خشونت و نفرت‌پراکنی از مسئولیت‌های صریح بین المللی است. آلمان قلمرو و امنیت خود را خط قرمز می‌داند، اما به‌ روش ابزاری خشونت و ترور را در ایران ترغیب کرده و مبارزه مشروع ایران علیه آن‌ها را ریاکارانه تقبیح می‌کند.

در پی اقدامات غیرسازنده آلمان علیه جمهوری اسلامی ایران و اقدامات و اظهارات مداخله جویانه این کشور در امور داخلی ایران، سفیر آلمان در تهران در هفته های گذشته تاکنون دو بار به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی احضار و یادداشت اعتراض رسمی به وی تحویل شده است.

بروز اغتشاشات اخیر در ایران به بهانه مرگ مهسا امینی، بار دیگر موجب شد تا دشمنان خارجی جمهوری اسلامی ایران از آن به مثابه فرصتی برای مداخله در امور داخلی ایران و نیز تحریک هر چه بیشتر آشوب ها استفاده نمایند و در این راستا به زعم خود انتقادات گسترده ای از برخورد با اغتشاشگران و نیز وضعیت زنان و به طور کلی وضعیت حقوق بشر در ایران مطرح نمایند. این رویکرد غربی ها انتقاد تند ایران را موجب شده است.

به ویژه  ادعای حمایت از حقوق زنان در ایران از سوی غربی ها در حالی مطرح شده که آمریکا به عنوان سرکرده غرب شدید ترین تحریم ها را علیه ایران در چند سال اخیر به اجرا گذاشته و ملت ایران از جمله زنان ایرانی را بشدت تحریم فشار های تحریمی حتی در دوره همه گیری ویروس کرونا قرار داده و هنوز هم این سیاست ضد انسانی را باشدت ادامه می دهد.

 انتقاد ایران از معیارها و استانداردهای دو گانه غرب به ویژه در برخورد با اغتشاشگران وبراندازان و نیز مساله زنان با توجه به خط مشی غربی ها به سرکردگی آمریکا در این عرصه ها صورت گرفته است. در حالی که هیچ از کشورهای غربی به مخالفان اجازه اقدامات براندازانه و یا ایجاد ناامنی در جامعه را نمی دهند اما همین کشورها از برخورد نیروهای انتظامی ایران با عاملان  اغتشاش بشدت انتقاد کرده و اتهامات زیادی  را متوجه نهادهای انتظامی و امنیتی ایران کرده اند، اما خود در مقابل این گونه موارد به صراحت از برخورد قاطع سخن گفته و به آن عمل می کنند.  نمونه های آن برخورد پلیس فرانسه با جنبش جلیقه زردهاو سرکوب مستمر آن است که شمار بسیاری زخمی و چند کشته برجای نهاده است.

هم چنین عملیات گسترده اخیر پلیس آلمان علیه یگ گروه نئو نازی موسوم به شهروندان رایش که قصد تصرف پارلمان و براندازی حکومت داشت از دیگر موارد برخورد سخت یک دولت اروپایی با عاملان براندازی محسوب می شود. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در واکنش به تلاش‌های براندازانه در آلمان تصریح کرد که : با تمام توان آن‌ها را می‌شکنیم .

وی ادعا کردکه ما نظام دموکراتیک، مستحکم و قابل دفاعی هستیم که قادر است چنین طرح‌ها و قانون شکنی‌هایی را با تشکیلات امنیتی و با تمام توان به شکست بکشاند.

مساله دیگر بحث حقوق زنان است که این بار نیز غربی ها به بهانه اغتشاشات اخیر پیکان حمله خود را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده و مدعی نقض حقوق زنان در ایران شده اند. در این راستا آمریکا با اعمال فشار در صدد لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل است. این در حالی است که به گواهی شواهد و ادله متعدد در چند دهه پس از استقرار نظام اسلامی در ایران زنان ایرانی پیشرفت های زیادی در زمینه ارتقای سطح دانش به ویژه تحصیلات عالیه ، مشارکت در فعالیتهای تولیدی و تحقیقاتی و صنعتی ، فرهنگی و هنری و نیز افزایش قابل توجه مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی داشته اند.

در حالی که نگاهی به وضعیت زنان در کشورهای غربی مدعی دفاع از حقوق زنان نشان می دهد که آنها در این کشورها با وضعیت بدی مواجه بوده و تضییع حقوق انسانی آنها نادیده گرفته می شود. زنان  اصلی‏ترین قربانیان خشونت جنسی و جسمی در غرب محسوب شده و نگاهی به آمارها این مساله را به روشنی نشان می دهد. در واقع  زنان انسانهایی درجه دوم در غرب محسوب می شوند که امنیت لازم برای ادامه زندگی را نداشته و مورد حمایت جدی دولت‏های غربی نیز نبوده و نیستند و تنها ابزاری برای استفاده مردان به شمار می‏آیند.

 

کلیدواژه