جدی 17, 1401 18:53 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان گفت: عقد قرارداد استخراج نفت حوزه آمو با شرکت چینی منافع زیادی برای افغانستان دارد.

امید خرم در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: حوزه نفتی آمو دریا (رود آمو) در شمال افغانستان سه ولایت فاریاب، جوزجان و سر پل را در بر می گیرد و  قرارداد استخراج نفت این حوزه بین وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان و یک شرکت چینی منعقد شده که مدت این قرارداد 25 سال است.

وی با بیان اینکه مساحت زیر کار در این پروژه 4500 کیلومتر مربع است و شرکت چینی در سال اول اجرای این پروژه 150 میلیون دالر سرمایه گذاری می کند، عنوان کرد: با راه اندازی این پروژه زمینه کار برای سه هزار نفر از اتباع افغانستان فراهم می شود.

به گفته خرم در سال های بعد این شرکت چینی برای توسعه پروژه، 540 میلیون دالر سرمایه گذاری می کند، سهم خالص برای افغانستان در این پروژه 15 درصد در نظر گرفته شده و 20 درصد هم به شرکت مواد نفتی افغانستان سود می رسد و در سال های بعد منافع دیگری هم برای افغانستان خواهد داشت. وی اضافه کرد: در صورت اجرای درست این پروژه پس از سه سال افغانستان از ناحیه نفت به خودکفایی می رسد.

خرم با ابراز خرسندی از عقد این قرارداد اظهار کرد: این اولین بار است که افغانستان در بخش استخراج نفت چنین قرارداد بزرگی را عقد می کند.

 

کلیدواژه