دلو 29, 1401 13:58 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: در صورتی که حکومت طالبان سیاست های آشکار و مشخصی را در پیش نگیرد پدیده هایی مانند داعش می توانند برای این حکومت و افغانستان خطرساز شوند.

سید رحمت الله نهضت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به ابراز نگرانی سازمان پیمان امنیت جمعی از حضور و قدرت داعش در افغانستان در حالی که حکومت طالبان چنین چیزی را رد می کند، گفتحکومت طالبان سیاست روشنی وجود ندارد که بتواند به کشورهای منطقه و قدرت های منطقه ای و جهانی اطمینان خاطر بدهد، به این دلیل نیروهایی به نام داعش در افغانستان که از توان بالایی هم برخوردار نیستند و نتیجه اقدامات امریکایی ها برای تضعیف حکومت طالبان می باشند می توانند به عنوان خطر تلقی شوند.

وی تصریح کرد: پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان اوضاع آنگونه که امریکایی ها انتظار داشتند پیش نرفت به همین دلیل بار دیگر دست به توطئه هایی زدند که حضور نیروهایی تحت نام داعش در افغانستان از جمله آن هاست بنابراین چنین وضعیتی در افغانستان می تواند نگران کننده باشد.

برای مقابله با این وضعیت و نگرانی حکومت طالبان باید سیاست شفاف و آشکاری را در پیش بگیرد که بتواند کشورهای منطقه و جهان را وادار به کمک برای تامین صلح در افغانستان کند.

این کارشناس سیاسی یاد آور شد در افغانستان از قدیم الایام پیروان مذاهب حنفی و جعفری حضور دارند و تفکرات افراطی داعشی در بین این مردم جایی ندارد و اگر بحث حضور داعش و قدرت آن در افغانستان مطرح می شود از جانب امریکایی ها برای تضعیف حکومت و ایجاد نگرانی در بین مردم است.

به گفته نهضت یار امریکا در افغانستان دچار شکست فاحشی شد و کارش به جایی رسید که مجبور شد نیروهایش را شبانه از افغانستان خارج کند و این در حالی بود که می خواست با حضور در افغانستان کشورهای بزرگ منطقه را تحت نظر داشته باشد، از توافقنامه ای هم که امریکایی ها در قطر با طالبان امضا کردند چیزی نصیب شان نشد اما خود را ناگزیر می بینند که به انحاء دیگری سیاست های خود را ادامه دهند و اکنون دست به دامن داعش و بزرگنمایی آن شده اند تا این گروه را در برابر طالبان قرار دهند.

وی اضافه کرد: داعش که فعالیت خود را از کشورهایی مانند عراق و سوریه آغاز کرد اصولا پدیده ای غربی است و انتقال عده ای از نیروهای داعش به افغانستان هم توسط غربی ها انجام شد.

 

کلیدواژه