ادعای مقامات پاکستانی در مورد صدور تروریسم از افغانستان به پاکستان کاملا نادرست و نابجا است
(last modified 1401-12-01T11:03:19+00:00 )
حوت 01, 1401 15:33 Asia/Kabul

رئیس حزب بیداری ملت افغانستان تاکید کرد: ادعای وزیر خارجه پاکستان مبنی بر صدور ناامنی و تروریسم از افغانستان به پاکستان کاملا نادرست و نابجا است.

عبدالمقصود حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد اظهارات بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان در حاشیه نشست امنیتی مونیخ که گفته از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان مشکلات امنیتی در پاکستان افزایش یافته اظهار داشت: در حال حاضر گروه تحریک طالبان پاکستان (تی. تی. پی) عملا در پاکستان فعالیت دارد که مسوولیت تمام حملات به شهرهای مختلف آن کشور را به عهده می گیرد بنابراین اظهارات وزیر خارجه پاکستان کاملا نادرست است.

وی افزود: تروریست ها در اصل در خاک پاکستان پرورش یافته اند و طی سه دهه گذشته آتش جنگ افغانستان را شعله ورتر کردند، همان تروریست ها از پاکستان به افغانستان فرستاده می شدند و در این کشور دست به حملات انفجاری، حمله به مراکز دینی، فرهنگی و آموزشی، تاسیسات و زیرساخت ها می زدند بنابراین می توان گفت پاکستانی که عامل ویرانی های افغانستان طی سه دهه گذشته بوده اکنون افغانستان را مهد پرورش تروریست ها می داند.

به گفته این کارشناس سیاسی پاکستانی ها می خواهند حکومت طالبان را در جهان بدنام کنند و این در حالی است که حملات و ترورها در پاکستان توسط طالبان پاکستانی انجام می شود و هیچ گروه تروریستی از داخل افغانستان برای انجام حملات به پاکستان فرستاده نمی شود ضمن اینکه مرزهای پاکستان مستحکم است، در امتداد مرزها سیم خاردار کشیده شده و مرزبانان پاکستانی حضور دارند.

حسن زاده تصریح کرد: در حالی دولت پاکستان تعداد زیادی از مهاجران افغان را به دلیل عبور غیرقانونی از مرز بازداشت کرده، چگونه ممکن است گروه های تروریستی و عبور آن ها از چشم نیروهای پاکستانی پنهان مانده باشد. مساله این است که پاکستان که سال ها افغانستان را در آتش جنگ سوزاند اکنون خودش این آتش را تجربه می کند.

این کارشناس سیاسی همچنان خاطرنشان کرد: پاکستانی ها هیچ گاه خواستار یک حکومت قوی در افغانستان نیستند چه این حکومت در دست طالبان باشد و چه در اختیار طیف دیگری. و همواره در صدد ایجاد گروه هایی برای مقابله با حکومت ها در افغانستان است و به احتمال زیاد مراکز گروه تروریستی داعش هم در پاکستان قرار دارند که از آنجا به افغانستان فرستاده می شوند.

وی در رابطه با مسدود شدن گذرگاه تورخم بین افغانستان و پاکستان هم گفت: دولت پاکستان همواره از ناحیه این مرز بر افغانستان فشار وارد می کند و هرگاه مشکلات سیاسی بین دولت پاکستان و حکومت ها در افغانستان پیش می آید پاکستانی ها مرز تورخم را مسدود می کنند زیرا مرز عبور افغان ها به سمت پاکستان است و مرز تجاری بین دو کشور هم محسوب می شود.

 

کلیدواژه