حوت 19, 1401 15:49 Asia/Kabul
  • گسترش مقاومت به دل تل آویو؛ اسرائیل در آستانه نقطه بدون بازگشت
    گسترش مقاومت به دل تل آویو؛ اسرائیل در آستانه نقطه بدون بازگشت

عملیات شهادت طلبانه جوان فلسطینی در میان تظاهرات کنندگان صهیونیست، مقامات کابینه بنیامین نتانیاهو را هراسان و عصبانی کرده است.

به  گزارش رادیو دری؛ تظاهرات در اراضی اشغالی همچنان ادامه دارد. معترضان به اصلاح قضایی که کابینه نتانیاهو پیگیری می‌کند، همچنان به تظاهرات علیه کابینه به شدت افراطی و تندرو ادامه می‌دهند. دیروز 9 مارس نیز در تل‌آویو تظاهرات دیگری علیه کابینه بنیامین نتانیاهو برگزار شد. با این حال، این فقط تظاهرات مردم نبود که نتانیاهو و اعضای کابینه وی را عصبانی کرد. پنجشنبه شب 5 نفر از شهرک‌نشینان بر اثر تیراندازی در خیابان «دیزنگوف» تل آویو زخمی شدند که وضعیت یکی از آنها وخیم است. مجری عملیات تیراندازی یک جوان 23 ساله فلسطینی به نام «معتز الخواجا» فرزند شیخ صلاح الخواجا از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس بود که به شهادت رسید.

در واقع، نتانیاهو و کابینه‌اش روز پنجشنبه شاهد دو واقعه امنیتی بودند که بیش از همه بحران در اراضی اشغالی را نشان داد. از یک سو، معترضان داخلی همچنان به تظاهرات ضد کابینه نتانیاهو می‌دهند و سرنگونی کابینه را پیگیری می‌کنند و از سوی دیگر اعضای مقاومت فلسطین در بیخ گوش کابینه نتانیاهو عملیات شهادت طلبانه انجام می‌دهد و امنیت ادعایی این رژیم را به سخره می‌گیرند. بر همین اساس، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در واکنش به اتفاقات روز گذشته گفت: «آنچه در حال وقوع است یک فاجعه واقعی است و سرزمین ما در برابر چشمان من در حال فروپاشی است. شرایط به سوی نقطه‌ای بدون بازگشت پیش می‌رود، اصلاحات قضایی پیشنهادی دولت باید کنار گذاشته شده و با چارچوب مورد توافق جایگزین شود.»

با این حال، گوش شنوایی در کابینه نتانیاهو وجود ندارد که خطر فروپاشی را درک کند. در غیاب نتانیاهو که به ایتالیا سفر کرد، ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی، «آمیچای اشد»، رئیس پلیس تل‌آویو را به دلیل نشان ندادن شدت عمل کافی در برخورد با معترضان صهیونیست از کار برکنار کرده است. به عبارت دیگر، بن گویر نه تنها حاضر به پذیرش مطالبات معترضان اسرائیلی نیست بلکه معتقد است پلیس باید خشونت گسترده‌ای علیه معترضان به کار گیرد و با خشونت، تظاهرات را متوقف کند. این الگوی رفتاری وزیر امنیت داخلی است که سبب شد هشدارها درباره خطر بروز جنگ داخلی در اراضی اشغالی را افزایش داده است.

علاوه بر این، دست کم گرفتن مقاومت فلسطین نیز برای صهیونیست‌ها هزینه‌زا شده است، آن هم هزینه سنگین. عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها در درون اراضی اشغالی و از جمله در تل آویو انجام می‌شود. این عملیات صرفاً اقدامی در واکنش به جنایت‌های رو به افزایش صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها است. نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی روز سه شنبه به شهر جنین در کرانه باختری حمله کردند که با مقاومت نیروهای مقاومت فلسطین مواجه شدند. در این درگیری‌ها، ۶ فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده و ۲۶ تن دیگر زخمی شدند. روز 26 فوریه نیز کرانه باختری شاهد یکی از اتفاقات کم سابقه در سال‌های اخیر بود. بیش از 400 صهیونیست که بیشتر از یهودیان تندروی شهرک‌های اطراف نابلس بودند، به روستای حواره در جنوب نابلس حمله کردند. این حمله به شهادت یک فلسطینی و زخمی شدن 110 نفر دیگر در کنار آتش گرفتن ده‌ها خودرو و چند خانه منجر شد.

فلسطینی‌ها در مقابل این جنایت‌های صهیونیست‌ها بی‌تفاوت نمانده و با عملیات شهادت طلبانه نه تنها واکنش نشان دادند بلکه سست بودن امنیت در اراضی اشغالی را ثابت کردند. «عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس در واکنش به عملیات روز گذشته گفت که این عملیات پاسخی اولیه به جنایات صهیونیست‌ها بود. «داوود شهاب» از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز عملیات تیراندازی در تل آویو را پاسخی طبیعی به جنایات اشغالگران صهیونیست خواند و تصریح کرد: دشمن صهیونیست می‌خواست ملت فلسطین را به زانو درآورد، اما چنین عملیاتی در عمق اراضی اشغالی به معنی اصرار فلسطینیان بر ادامه پایداری و مقاومت در برابر اشغالگران است.

کلیدواژه