ثور 09, 1402 13:15 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: حاکمان فعلی افغانستان باید از پیروزی مجاهدین افغان در هشتم ثور و حوادث پس از آن پند بگیرند و متوجه توطئه های دشمنان افغانستان باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مختاری در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری گفت: مردم افغانستان توانستند پس از 14 سال جهاد ارتش متجاوز شوروی سابق و حکومت دست نشانده آن را شکست دهند اما رهبران جهادی در مدیریت اوضاع پس از پیروزی جهاد ناکام ماندند.

وی افزود: مردم مسلمان، مومن و مجاهد افغانستان در طول تاریخ در برابر تجاوزهای خارجی با حساسیت خاصی باهم متحد شده اند و با این اتحاد و همبستگی توانسته پاسخ متجاوزان را بدهند. این مردم در سه دوره با ابرقدرتی مانند بریتانیای وقت مبارزه کردند، همچنان در برابر ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی و حکومت دست نشانده آن و اخیرا هم در برابر ابرقدرت غرب یعنی امریکا به مبارزه پرداختند. اما همواره یک نقطه مشترک وجود داشته و آن اینکه ملت افغانستان نتوانسته از این دستاوردهای بزرگ تاریخی خود بهره کافی ببرند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به سالگرد پیروزی مجاهدین افغانستان عنوان کرد: در هشت ثور (اردیبهشت) سال 1371 اتفاق بزرگی افتاد، حکومت دست نشانده شوروی در افغانستان فرو پاشید و ساقط شد و مجاهدین حکومت جهادی را به وجود آوردند اما نتوانستند اهداف از پیش تعیین شده را اجرا کنند و سرانجام فاجعه دلخراشی اتفاق افتاد و آن اختلاف و نزاع بین طرف های تشکیل دهنده حکومت جهادی بود که پیامدهای آن تا کنون ادامه دارد.

مختاری در عین حال اظهار داشت: اما پیروز مجاهدین افغان در هشت ثور 1371 از این جهت حائز اهمیت است که حکومت دست نشانده یک ابرقدرت اتمی فرو پاشید و پرچم مجاهدین به اهتزار درآمد و یک حکومت اسلامی و جهادی به وجود آمد که در نفس خود یک شاهکار بزرگ تاریخی بود.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات در افغانستان این است که حکومت کنندگان این کشور تا کنون نتوانسته اند پند و اندرز لازم را از حوادث تاریخی بگیرند، یکی از موارد پندآموز همین حادثه هشت ثور است که رهبران جهادی با وجود اینکه بر اوضاع و حکومت تسلط پیدا کردند، نتوانستند حکومت اسلامی را به معنای واقعی به نمایش بگذارند، از دستاورد چهارده ساله جهاد مردم افغانستان به خوبی استفاده کنند و جامعه افغانستان را به سوی پیشرفت سوق دهند.

این کارشناس سیاسی گفت: یکی از دلایل این اتفاق آن بود که دشمن دست کم گرفته شد و با وجود اینکه ابرقدرت شرق پس از 9 سال جهاد مردم افغانستان شکست خورد و حکومت دست نشانده اش هم 5 سال بعد دچار شکست شد، حاکمان آن زمان به این پیروزی ها مغرور شدند، تدابیر لازم را برای بعد از این واقعه نسنجیده بودند و فکر نکردند که ممکن است دشمن از طرقی دیگر و با حرکت های نرم این دستاوردها را از بین ببرد. دلیل دیگر هم نبود یک رهبر واحد و مورد قبول همگان بود، در راس احزاب رهبرانی قرار داشتند که هیچ یک جامعیت لازم را نداشتند.

مختاری یاد آور شد: اگرچه این رهبران جهادی فضایلی داشتند اما شرایط جامعه افغانستان به گونه ای بود که هیچ کدام از آن ها نتوانستند به عنوان محور آنگونه که در انقلاب اسلامی ایران مشاهده شد، تبارز کنند و تعدد رهبران عامل اختلاف و فتنه شد. دلیل دیگر هم بی تجربگی رهبران جهادی برای حکومت کردن بود؛ آنان به جای استفاده از ارتش قدرتمندی که در دوران گذشته شکل گرفته بود سکان ارتش را به دست نیروهای مجاهدین سپردند، این ها و بسیاری عوامل دیگر سبب شد که این حکومت دوام پیدا نکند ضمن اینکه قدرت طلبی برخی شخصیت ها و چهره های سیاسی هم باعث مشتعل تر شدن آتش نفاق و جنگ شد.

وی اضافه کرد: این اتفاقات می تواند درس بزرگی برای حاکمان فعلی باشد که اگرچه ابرقدرت غرب در افغانستان شکست خورده و با سرافکندگی از این کشور خارج شده اما به این سادگی ها دست از سر مردم افغانستان برنمی دارد و باید متوجه حرکات نرم افزاری دشمن باشند زیرا آن ها هم از ابزارهای مختلف برای ایجاد فتنه و اختلاف در جامعه افغانستان استفاده می کنند و ممکن است بار دیگ مشکلات دیگری ایجاد کنند.

 

کلیدواژه