جوزا 25, 1402 15:46 Asia/Kabul

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان گفت: با توجه به مشکلات داخلی پاکستان به نظر می رسد اختلافات حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان و دولت آن کشور به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو ردی با اشاره اظهارات اخیر عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان مبنی بر اینکه ارتش و استخبارات پاکستان در تلاش هستند حزب او را حذف و خودش را زندانی کنند، گفت: رایزنی هایی در حال انجام است تا کار به محاکمه و زندانی شدن وی نکشد و قضیه به صورت مسالمت آمیز حل شود.

وی یاد آور شد: در پاکستان ارتش این کشور گرداننده اصلی سیاست است و در پایان دوره کاری صدراعظم ها اگر آنان با سیاست های ارتش موافق باشند، زندگی عادی خود را می گذرانند و اگر مخالف باشند به انحاء مختلف مورد اتهام قرار می گیرند تا به حاشیه رانده شوند. عمران خان صدراعظم سابق پاکستان هم از این امر مستثنی نیست. اما او رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان است که از احزاب بزرگ آن کشور محسوب می شود و اعضای اصلی آن از جوانان ورزشکار پاکستانی هستند که پشتیبانی خوبی هم از رهبر خود کردند.

به گفته این کارشناس سیاسی صحبت هایی شده بود تا مسایل بین آقای خان و دولت و ارتش پاکستان به حل و فصل شود و او محاکمه نشود و به زندان نرود اما او به گونه ای دیگر عمل و اعضای حزب خود را تحریک کرد و این از نظر دولت نظامی پاکستان کودتا محسوب می شد. به این ترتیب تظاهرات و تخریب اموال عمومی توسط اعضای حزب تحریک انصاف پاکستان منجر به بازداشت عمران خان رهبر این حزب شد.

جعفری عنوان کرد: این احتمال وجود دارد که عمران خان مدتی زندانی شود و بعد به کشور دیگری تبعید شود چنانکه نواز شریف صدراعظم اسبق پاکستان هم به عربستان تبعید شد و یا ممکن است پس از سپردن تعهد در پاکستان باقی بماند و با توجه به شرایط داخلی پاکستان به نظر نمی رسد که مدت زیادی در زندان بماند.

این کارشناس افغان بیان داشت این امکان هم وجود دارد که عمران خان مدت بیشتری در زندان بماند و برخورد دولت با او شدید تر باشد اما با توجه به اینکه وی رهبر یکی از احزاب بزرگ و قوی پاکستان است، اگر چنین شود آسیب آن بیشتر به مردم پاکستان می رسد. با همه این ها به نظر می رسد که هم نظامیان و هم دولت پاکستان به دنبال حل مسالمت آمیز قضایا هستند که در این راستا رایزنی های متعددی شده و دیدارهایی با نزدیکان آقای خان صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: اگر قضایا به زودی و به صورت مسالمت آمیز حل نشود با توجه به اینکه پاکستان آبستن حوادثی می باشد ممکن است مشکلات خطرناک تری برای آن کشور ایجاد شود چنانکه احتمالاتی هم در مورد تجزیه پاکستان و جدا شدن برخی مناطق این کشور در صورت ادامه تنش ها در آن، مطرح شده است. اما نظامیان پاکستان هم با تجربه هستند و نمی گذارند کار به آنجا بکشد.

 

کلیدواژه