سنبله 04, 1402 16:03 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان تاکید کرد: اگر طالبان واقعا به عفو عمومی که اعلام کرده اند پایبند هستند آن را به اثبات برسانند و افراد خاطی را در این زمینه محاکمه و مجازات کنند.

محمد داود افشار در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به گزارش اخیر دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) مبنی بر اینکه بیش از 200 عضو سابق ارتش، دولت و عدلیه افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان با وجود فرمان عفو عمومی کشته شده اند و در مجموع ۸۰۰ گزارش نقض حقوق بشر شامل دستگیری، ناپدید شدن و شکنجه اعضای دولت و ارتش پیشین افغانستان از سوی حکومت طالبان را ثبت کرده و رد این گزارش از طرف طالبان گفت: طالبان نمی توانند با رد یک قضیه خود را تبرئه کنند.

وی اظهار داشت: اگر طالبان واقعا به عفو عمومی معتقد هستند باید به تک تک ترورها و انفجارهایی که رخ می دهد و منجر به کشته شدن این قبیل افراد می شود، رسیدگی کنند و عاملان را دستگیر، محاکمه و مجازات کنند تا مشخص شود که حاکمیت طالبان نقشی در این ترورها و کشتن این افراد ندارند و به عفو عمومی که اعلام کرده اند پایبند هستند.

این فعال رسانه ای افغان افزود: گذشته از گزارش یوناما یافته های میدانی از افغانستان نشان می دهد که اتفاقات زیادی در رابطه با ترور و کشته شدن نیروهای امنیتی، افراد با نفوذ  و کسانی که در گذشته فعالان اجتماعی، رسانه ای یا نظامی بودند رخ داده است.

افشار عنوان کرد: این احتمال هم وجود دارد که این قتل ها ناشی از انتقام گیری های شخصی بوده باشد زیرا امریکایی ها در طول بیست سال گذشته بذر نفرت را در بین مردم و اقوام مختلف افغانستان پخش کردند و مواردی وجود داشته که وقتی افرادی از جبهه مقابل توسط طالبان کشته شده اند امریکایی ها این زمینه را مساعد کرده اند که بستگان او بتوانند انتقام بگیرند و این باعث گسترش نفرت و کینه شده است.

وی تصریح کرد: در موقعیت جدید در افغانستان هم فرصت برای عده ای ایجاد شده تا انتقام گیری های شخصی رخ بدهد، اما طالبان باید عفو عمومی را که اعلام کرده اند در کاغذ باقی نگذارند، نیروهای خود را توجیه کنند و بدانند که اگر بخواهند حکومت داری موفقی داشته باشند باید از خصومت ها و کینه های گذشته دست بردارند.

این کارشناس سیاسی در مورد تبعات ادامه قتل های فراقانونی برای مردم افغانستان و حکومت طالبان هم گفت: در اینصورت سیر بازگشت سرمایه شامل سرمایه های مادی و سرمایه های انسانی مختل می شود و کسانی که طی دو سال گذشته از افغانستان مهاجرت کردند و مایل به بازگشت هستند با شنیدن چنین اخباری مردد می شوند و تصمیم به بازگشت نخواهند گرفت.

وی اضافه کرد: بخشی از مردم و سرمایه ها هم که هنوز در افغانستان باقی مانده اند اگر شرایط را نامساعد و جان خود را در خطر ببینند اقدام به مهاجرت می کنند، به این ترتیب طالبان هم نمی توانند جلو آن ها را بگیرند و بار دیگر سرمایه های مادی و انسانی از افغانستان خارج خواهند شد.

 

کلیدواژه