ثور 23, 1403 13:20 Asia/Kabul

کارشناس مسایل حقوقی افغان گفت: شیعیان و قوم هزاره در افغانستان با مشکلات حقوقی مواجه هستند که حل آن ها نیاز به توجه جدی حکومت طالبان دارد.

محمد اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به دیدار تعدادی از بزرگان، علما و جوانان قوم هزاره با مولوی عبدالکبیر معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان و اینکه آنان ضمن اعلام همکاری با حکومت خواستار حل پرونده های حقوقی هزاره ها شده اند، اظهار کرد: در حال حاضر اقوام غیر از قوم حاکم در افغانستان دچار مشکلاتی از جمله مشکلات حقوقی هستند که حکومت باید برای حل آن ها تلاش جدی کند.

وی تصریح کرد: مذهب جعفری که در افغانستان سابقه دیرینه دارد در حکومت طالبان به رسمیت شناخته نمی شود و در بسیاری از اداره ها زبان فارسی هم رسمیتی ندارد، مشکلات حقوقی هم بین هزاره ها و کوچی ها (عشایر) در افغانستان بر سر چراگاه ها سابقه طولانی داشته و هنوز ادامه دارد.

به گفته این کارشناس حقوقی مردم هزاره در مناطقی از افغانستان روی زمین های خود کشاورزی می کنند اما کوچی ها بارها با بیان اینکه زمین هایشان قبلا غصب شده و اسنادی در دست دارند ادعا می کنند که این زمین ها متعلق به آن هاست که به این خاطر نزاع هایی هم رخ داده. در گذشته کمیسیون هایی در این خصوص ایجاد شده اما به این موضوع آنگونه که باید رسیدگی نشده است.

اخلاقی عنوان کرد: برگزاری نشست های نمایندگان قوم هزاره یا دیگر اقوام با مقامات طالبان در نفس خود خوب است اما باید دید که حکومت اقدام خاصی برای حل مشکلات انجام می دهد یا خیر. مشکلات حقوقی عنوان شده هم بیشتر در ارتباط با مالکیت زمین ها است که کمیسیون های شکل گرفته تاکنون نتوانسته مشکلات را حل کند اما در صورت وجود نگاه مثبت نسبت به حل مشکلات امکان حل آن ها وجود دارد.

وی اضافه کرد: برخی افراد حکومت حاکم ممکن است نگاه تبعیض آمیز داشته باشند که باعث می شود مشکلات حل نشود، در حال حاضر اتباع افغانستان در تصمیم های حکومت نقش چندانی ندارند تا بتوانند در رفع مشکلات کلان جامعه سهیم باشند اما با توجه به شرایط افغانستان و مطالبات جامعه جهانی ممکن است انگیزه بیشتری در حکومت برای حل مشکلات و معضلات ایجاد شود.

 

کلیدواژه