حمل 21, 1396 07:47 Asia/Kabul
  •  نگرانی از افزایش تولید موادمخدر؛ محور مذاکرات نماینده اتحادیه اروپا در امور افغانستان در تهران

«فرانس میشل ملبین» سفیر و نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان  روز یکشنبه در تهران در دیدار با مقام‌های ایران درباره  مسایل افغانستان گفت وگو کرد. یکی از موضوعات در این مذاکرات نگرانی از افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان بود.

این موضوع در دیدار علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان مطرح شد. بروجردی  با انتقاد  از  سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا و همپیمانان غربی‌اش در قبال افغانستان  گفت نبود شفافیت در سیاست‌های آمریکا در برابر گروه‌های تروریستی و استفاده دو گانه و ابزاری از این گروه‌ها  از مسایلی است که به تداوم ناامنی و بحران در منطقه و افغانستان دامن زده است.

افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان از مسایلی است که  به یک چالش منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است. از نگاه ایران و اتحادیه اروپا حل این معضل  به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آن بازگشت صلح و برقراری حاکمیت یکپارچه در افغانستان است . اما این هدف با موانع زیادی مواجه است . حمله امریکا به افغانستان و حضور بیش از دهه نیروهای امریکا و ناتو در این کشوربه بهانه برقراری امنیت و  سپردن  امر مبارزه با  تولید مواد مخدر در این کشور به انگلیسی ها ، همه با نتیجه صفر بوده است.

در واقع امریکا و انگلیس در 15 سال گذشته نقش آشکاری در افزایش نا امنی ها و تولید مواد مخدر در افغانستان داشته اند. برخی گزارش ها نشان می دهد تولید مواد مخدر در دوره اشغال افغانستان توسط ناتو چهل برابر شده استاین در حالیست که رقابت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به علاوه جنگ‌های قومی و در گیری های بی پایان طالبان و نفوذ داعش از  چالش هایی است که هر گونه گفتمان موثر در جهت برقراری صلح و امنیت در افغانستان را با دشواری مواجه کرده است.

با این حال،«فرانس میشل ملبین» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان در مذاکراتش در تهران گفت سیاست اتحادیه اروپا مذاکره و گفت وگو میان گروه‌های مختلف و دولت افغانستان برای رسیدن به صلح پایدار است .وی  انتقادی هم  از سیاست‌های پاکستان و  حمایت  های اسلام اباد از گروه‌های تروریستی در افغانستان داشت. اما واقعیت این است که ناکامی غرب در جلوگیری از کشت  مواد مخدر ضربه بزرگی به امنیت و زیر ساخت های این کشور زده است .

فساد مالی، مافیای بین‌المللی و حضور نظامیان آمریکایی و انگلیسی در افغانستان از مهمترین علل افزایش تولید مواد مخدر است. اکنون  موضوع مبارزه با مواد مخدر در این کشور  به نوعی سیاست‌زده شده  و آسیب های جدی این روند متوجه کشورهای همسایه از جمله ایران است .

مطابق گزارش‌های منتشره تولید مواد مخدر در افغانستان در سال 2016 افزایش یافت و سازمان ملل آن را حدود پنج هزار و 600 تُن اعلام کرده است.  مطابق همین گزارش ها حدود 35 درصد این مواد از ایران عبور می‌کند و جمهوری اسلامی ایران تاکنون برای مقابله با مواد مخدر سه هزار و 700 شهید و 12 هزار مجروح داده است.

تلاشهای ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از انتقال این مواد به دیگر نقاط دنیا، درشرایطی ادامه دارد که جامعه بین المللی حمایت لازم را در این خصوص از ایران نداشته است.  در واقع ایران با تلاش های خود در مبارزه سخت با مواد مخدر و به عنوان خاکریز نخست مبارزه با قاچاق مواد مخدر با منشأ تولید در افغانستان، هزینه صلح و امنیت جهانی را پرداخت می کندزیرا تولید موادمخدر در افغانستان یک تهدید خطرناک نه تنها برای منطقه بلکه برای کل جهان است .از اینرو شرط موفقیت درحل معضل مواد مخدر، گسترش همکاری های منطقه ای و بین المللی و مشارکت همه کشورهای جهان در این کارزار است.

کلیدواژه