حمل 30, 1396 09:43 Asia/Kabul
  • نگاه منفی به سفر هیات پاکستانی به افغانستان

در استانه سفر هیات پارلمانی پاکستان به افغانستان ،مجلس سنای این کشور اعلام کرد سفر این هیات با توجه به تجارب گذشته ،نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

به گفته محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنای افغانستان، به دلیل مداخله سازمان اطلاعات ارتش پاکستان آی اس آی  در امور افغانستان، گفتگوهای  اسلام آباد و کابل همواره با شکست روبرو شده است واعزام چنین هیات هایی  بی ثمر هستند. سخنان ایزدیار به  این معنا است که پرونده افغانستان در پاکستان از سوی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان آی اس آی پی گیری می شود و نهادهای سیاسی و قانونگذاری این کشور نقش تعیین کننده ای در ان ندارند.از دیدگاه محافل مختلف در افغانستان زمانی فرایند مذاکرات صلح این کشور و عادی سازی روابط میان کابل و اسلام اباد موثر خواهد بود که هیاتهای نظامی پاکستان به افغانستان سفر کنند.

در مقابل، نمایندگان پارلمان پاکستان بر این باورند سفر هیاتی از این نهاد به افغانستان می تواند ضمن پی گیری روابط مردمی میان دو کشور به کاهش تنش کمک کند. این روزها، اختلافات پرشماری بر روابط میان افغانستان و پاکستان سایه افکنده و دو همسایه را رودر روی هم قرار داده است.

مساله خط فرضی دیورند،مقابله با تروریسم و فرایند صلح افغانستان در حال حاضر مهمترین مسایل مطرح در روابط کابل و اسلام اباد هستند که بر سایر همکاری های دو طرف نیز تاثیر منفی گذاشته اند.لیکن برای بازکردن گره این مشکلات ،دولت پاکستان نیز نمی تواند تصمیم بگیرد.

به همین دلیل محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان تمایل چندانی برای ورود به مسائل مورد اختلاف این کشور با افغانستان ندارد.با این حال و به رغم  وعده های اخیر ژنرال جاوید باجوا فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان برای کمک به حل اختلافات این کشور و افغانستان، گشایشی در این خصوص ایجاد نشده است. رفتار ارتش پاکستان نشان می دهد  تا زمانی که امتیازات لازم را از دولت افغانستان بخصوص در مورد به رسمیت شناختن خط فرضی دیورند کسب نکند گامی برای تنش زدایی و کمک به پیشبرد روند صلح افغانستان برنخواهد داشت. حضور و نفوذ هند در افغانستان نیز اخیرا به یکی از دغدغه های دولت پاکستان تبدیل شده است. زیرا نگران همکاری سازمان اطلاعات هند  "را" با سازمانهای اطلاعاتی افغانستان برای خرابکاری در ایالت بلوچستان پاکستان است .به همین دلیل دولت اسلام اباد بارها از دولت افغانستان خواسته است حوزه نفوذ هند در ان کشور را محدود کند .از اینرو  هیات پارلمانی پاکستان در حالی قرار است به افغانستان سفر کند که جو بی اعتمادی شدیدی میان دوکشور حاکم است و همین موضوع باعث شده است  از این سفر استقبال چندانی در افغانستان صورت نگیرد و از قبل شکست خورده تلقی شود .

با این حال روشن است، چالشهای مشترک فراوان بین افغانستان و پاکستان بویژه آسیبهایی که به هر دو از ناحیه تروریسم وارد می شود جز در پرتو همکاریهای  جامع امنیتی و اطلاعاتی حل شدنی نخواهند بود.

بنابراین به هر میزان که تنش و اختلاف میان دولتهای کابل و اسلام اباد افزایش یابد به سود دشمنان آنها خواهد بود. از اینرو طولانی شدن روند تنش در روابط افغانستان و پاکستان به نفع دو کشور بخصوص اسلام  نیست .زیرا فرصت و بهانه لازم را برای دخالت کشورهای فرامنطقه ای در اموردو کشور  فراهم می کند. اظهارات «مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا ضد  پاکستان در سفر به اسلام اباد  که این کشور را به ایجاد جنگ نیابتی در منطقه متهم کرد در همین راستا قابل توجه و تامل است .

کلیدواژه