ثور 15, 1396 12:17 Asia/Kabul
  •  نامه ایران به سازمان ملل؛ عربستان، نماد خشونت‌طلبی در منطقه

نماینده ایران در سازمان ملل، سخنان اخیر «محمد بن سلمان» معاون ولیعهد و وزیر دفاع عربستان را تهدیدی ضد ایران براساس بند چهارم ماده دوم منشور ملل متحد و اعتراف به همکاری‌ این رژیم با اقدامات خشونت‌آمیز و تروریستی در داخل ایران خواند.

«غلام‌علی خوشرو» نماینده ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل، از جامعه جهانی خواست تا اقدامات لازم را برای وادار کردن عربستان‌سعودی به توقف حمایت از تروریسم و افراط‌‌گرایی در منطقه و سرتاسر جهان و به ویژه پایان دادن به تجاوز آشکار و گسترده، قتل‌عام و تحمیل قحطی بر مردم یمن به عمل آورد.

وزیر دفاع رژیم سعودی سه‌شنبه گذشته در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سعودی مدعی شد ایران سیاست خاص خود را در منطقه پیش می‌برد و درچارچوب طایفه‌گرایی عمل می‌کند؛ در چنین شرایطی، عربستان‌سعودی با ایران به تفاهم نمی‌رسد.

مواضع خصمانه «محمد بن سلمان» ضد ایران همزمان با دیدار اخیر وزیر خارجه عربستان با مسوولان آمریکایی در واشنگتن مطرح شده که نشان می‌دهد عربستان‌سعودی برای نجات خود از وضعیت بحرانی در عرصه سیاسی و اقتصادی با سیاست‌های خصمانه آمریکا ضد ایران همسو شده است.

تلاش برای توجیه حمایت‌های بیشتر آمریکا از عربستان‌سعودی به ویژه برای نجات این کشور از باتلاق یمن و توجیه خرید سلاح‌‌های آمریکایی و کشتار مردم یمن توسط این سلاح‌ها، مبنای سخنان سراسر کذب وزیر دفاع عربستان ضد ایران است. علاوه بر این؛ «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در آستانه سفر به عربستان‌سعودی قرار دارد و در چنین شرایطی؛ «محمد بن سلمان» تلاش کرد بیش از پیش با سیاست خصمانه آمریکا ضد ایران همراه شود تا در سایه این سیاست، به جنایت‌ها و ناکامی خود در یمن و بحران اقتصادی در عربستان سرپوش بگذارد و همزمان با در حاشیه قرار دادن مساله نقض حقوق بشر، آمریکا را بیش از پیش با سیاست‌های عربستان همسو کند. در همین چارچوب؛ «عادل الجُبیر» وزیر خارجه عربستان‌سعودی هم از موضع تندتر ترامپ ضد ایران استقبال کرده است.

عربستان‌سعودی در حالی در مسیر واگرایی با ایران گام برمی‌دارد و تهران را دشمن خود قلمداد می‌کند که اساسا از ناحیه ایران هیچ بحرانی متوجه عربستان نشده است. بالعکس از ناحیه عربستان‌سعودی، ایران از تحرکات تروریست‌ها متقبل هزینه شده است. تحرکات گروهک‌های تروریستی در مرزهای ایران از حمایت عربستان‌سعودی برخوردار است. شهادت 9 مرزبان ایرانی در مرز پاکستان به دست عناصر گروهک تروریستی «جیش الظلم»، برآیند همکاری و حمایت عربستان سعودی از گروهک‌های تروریستی ضد ایران است.  

عربستان‌سعودی حیات سیاسی خود را در تقابل ساختگی با ایران می‌داند، چرا که سیاست سازنده و منطقی ایران مورد استقبال کشورهای مختلف منطقه و جهانیان قرار گرفته است. تلاش عربستان برای معرفی ایران به عنوان کشوری که سیاست‌های به اصطلاح طایفه‌گرانه خود را پیش می‌برد، راه به جایی نخواهد برد، چرا که ایران با اتخاذ رویکردی وحدت‌گرایانه، در کنار اعراب با تروریسمی در سوریه و عراق می‌جنگد که عربستان‌سعودی «آبشخور» آنان است.

آنچه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد، وحدت جهان اسلام و همگرایی کشورها برای برون رفت از بحران‌های متعدد در منطقه حساس غرب آسیا است؛ بحران‌هایی که ریشه در دخالت‌های خارجی و زایش و رشد تفکرات افراطی و تروریسم تکفیری داشته و از سوی اندیشه‌های فرقه‌گرایانه وهابیت در عربستان‌سعودی تغذیه می‌شوند.

کلیدواژه