ثور 30, 1396 10:38 Asia/Kabul
  • اتهام سازی ترامپ ضد ایران در آغاز سفرش به عربستان

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اولین سفر خارجی خود راهی ریاض، پایتخت عربستان شده است .وی روز جمعه ودر آستانه این سفر ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد تا پیش از شروع مذاکراتش در ریاض نشان دهد که رویکردش در این سفر  ادامه پروژه ایران هراسی است . این در حالیست که  یک مقام کاخ سفید روز پنجشنبه گفته بود که ترامپ در سفر به عربستان به دنبال تشکیل ناتوی عربی خواهد بود. 

پروژه "ایران هراسی "، بعنوان یکی از محورهای اصلی سفر ترامپ به  منطقه ؛ رویکردی است که  دولت اوباما هم انرا دنبال می کرد. اگر به گذشته نگاه کنیم خواهیم دید که سیاست  دولتمردان امریکا  حتی پیش از اوباما ؛ هریک  حلقه ای از زنجیره  سیاست های  خصمانه  امریکا علیه ایران بوده است  . امریکا بعدازشکست پروژه ادعا سازی در موضوع هسته ای ایران ،دو هدف را دنبال کرده است . هدف نخست ، ادامه سیاست ایران هراسی در منطقه است. اما هدف دوم امریکا  ؛ مخالفت نرم با مطرح شدن نقش ایران در سطح منطقه ای و بین المللی است . پیوند زدن نقش  منطقه ای ایران به جریان  حمایت از تروریسم ؛ در واقع زیربنای خط فکری  مشترک امریکا  و اسراییل و عربستان در باره ایران است . این در شرایطی است که نا امن سازی منطقه و ایجاد جریا ن هایی نظیر القاعده و داعش و حمایت از گروه های تروریستی و راه انداختن جنگ  درعراق  سوریه و حمله عربستان به یمن برای تجزیه این کشور بخشی از طرح خاورمیانه ای مشترک امریکایی –اسراییلی است .  اما آنچیزی که  در دوران ترامپ  با تکیه  پرنقش عربستان پررنگتر دیده می شود حرکت شتابان  امریکا به  سمت بهره برداری  تجاری از  تحولات و تغییرات در شرایط  منطقه ای و بین المللی است .  ترامپ به همه چیز  از زاویه تجاری و منفعت اقتصادی می نگرد و سفرش به عربستان نیز که با پیش درامد  فروش یکصد میلیارد دلاری سلاح به عربستان کلید خورده است ؛ نشان می دهد   که این سفر شروع خوبی برای ترامپ از این جهت خواهدبود.اما اینکه  این سیاست  تا چه اندازه به نفع عربستان  است  و یا آنکه  سبب حمایت از تجاوز گری های عربستان خواهد شد ، محل  تردید است . مسئله  این است که ترامپ هم در داخل و هم در سیاست خارجی خود  با  چالش های جدی  مواجه است و به دلایل مسایل امنیتی  حتی تا مرز برکناری از مقامش  پیش رفته است  .در چنین شرایطی آیا وی  در موقعیتی قرار خواهد داشت که به وعده های داده شده به ریاض عمل کند و رویاهای عربستان را به واقعیت تبدیل کند .این موضوع جای بحث دارد .
تحلیل گران معتقدند که اوضاع سیاسی - امنیتی و اقتصادی در عربستان و در امریکا  بسیار شکننده  است  و  نمی توان پیش بینی  دقیقی از تحولات در منطقه داشت . بویژه انکه  ترامپ مواضع متناقضی  درباره مسایل مختلف اتخاذ کرده است.  اما  در یک ارزیابی کلی  از مسایل منطقه و اهداف سفر  خاورمیانه ای  ترامپ می توان  گفت  که آمریکا  بویژه در سال های اخیر  نوعی بازی پیچیده  را در منطقه دنبال کرده است و تا زمانیکه این وضعیت ادامه دارد ؛ از دیدگاه امریکا، ایران به جهت ایستادگی در مقابل زیاده خواهی های امریکا تهدید محسوب می شود.لذا اظهارات ترامپ و اینکه وی ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده است ؛ موضع جدیدی نیست .  آنچه مسلم است ، رئیس‌ جمهورجدید آمریکا برای مداخله در منطقه  عطش زیادی از خود نشان می دهد اما با توجه به موج انتقادها و مخالفت های بین المللی با مواضع نسنجیده اش ؛قطعا" توانایی اجماع‌سازی علیه ایران و حمایت های گسترده از عربستان را نخواهدداشت .