جوزا 02, 1396 09:50 Asia/Kabul
  • عربستان؛ بزرگترین خریدار سلاح و اسرائیل؛ بزرگترین پذیرنده کمک نظامی آمریکا

اسرائیل در حالی از قرارداد تسلیحاتی آمریکا با عربستان سعودی ابراز نگرانی کرد که آمریکا جدیدترین سلاح های خود را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می دهد.

«یوال اشتاینیتز»، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی روز گذشته 21 می 2017 با ابراز نگرانی از قراردادهای بزرگ تسلیحاتی آمریکا و عربستان، مدعی شد این قراردادها، اسرائیل  را با مشکل مواجه خواهد کرد. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که روز شنبه گذشته 20 می 2017 وارد ریاض شد امروز 22 می، عربستان را به مقصد سرزمین های اشغالی ترک کرد. یکی از مهمترین اتفاق ها در سفر ترامپ به ریاض امضای قرارداد 110 میلیارد دلاری تسلیحاتی میان آمریکا و عربستان بود که وزیر انرژی اسرائیل درباره پیامدهای آن برای این رژیم ابراز نگرانی کرد. با این حال، آیا واقعا این قراردادهای تسلیحاتی برای اسرائیل تبعات منفی خواهد داشت؛ به نحوی که سبب نگرانی این رژیم شود؟ 

روابط اسرائیل و عربستان سعودی به خصوص طی سال های اخیر تغییر ماهیت داده و از «خصومت» به «رقابت» ارتقا یافته است. بنابراین حتی اگر قراردادهای نظامی آمریکا با عربستان برای اسرائیل نگران کننده باشد، میزان نگرانی در سطح چندانی نیست.

نکته دیگر این است که اگرچه اسرائیل و عربستان سعودی از مهمترین متحدان آمریکا در خاورمیانه هستند اما وزن اسرائیل برای آمریکا از وزن عربستان سعودی به مراتب بیشتر است. همین موضوع نیز سبب می شود که آمریکا اقدامی در جهت خلاف امنیت اسرائیل انجام ندهد. 

موضوع دیگر نیز این است که آمریکا با وجود اینکه قراردادهای نظامی هنگفتی با عربستان سعودی امضا کرده است اما مدرن ترین و پیشرفته ترین سلاح های خود را در اختیار اسرائیل قرار می دهد نه عربستان سعودی. در واقع؛ در حالی که آمریکا با بزرگ نمایی خطر ایران، بهره گیری از تئوری توطئه و ایجاد دشمن فرضی، عربستان را به انعقاد قراردادهای نظامی با آمریکا ترغیب می کند، این وضعیت در رابطه با اسرائیل به صورت «تعهد برای دفاع از امنیت» این رژیم است.

نکته چهارم نیز این است که آمریکا در ازای قراردادهای نظامی با عربستان سعودی، این کشور را آن گونه که ترامپ معتقد است «می دوشد». به عبارت دیگر، آمریکا از طریق قراردادهای نظامی با عربستان سعودی درآمدهای هنگفتی به دست می آورد.  این در حالی است که آمریکا تسلیحات مدرن خود را به اسرائیل در قالب کمک های نظامی می دهد. در همین راستا، در سپتامبر 2016 بزرگترین توافق کمک نظامی آمریکا به اسراییل میان طرفین امضا شد. بر طبق این توافق، دولت آمریکا متعهد شده است که طی ۱۰ سال آینده ۳۸ میلیارد دلار در قالب بستۀ کمک نظامی به اسراییل تحویل بدهد.

واقعیت این است که قرارداد نظامی آمریکا با عربستان سعودی پیامدهای امنیتی منفی برای اسرائیل نخواهد داشت و ابراز نگرانی وزیر اسرائیلی برای امتیازگیری از دونالد ترامپ است که امروز  وارد سرزمین های اشغالی شد. قراردادهای نظامی آمریکا با عربستان سعودی با هدف کسب منافع اقتصادی از ریاض انجام می شود؛ همان گونه که رژیم صهیونیستی نیز از امضای قرارداد جدید فروش سامانه دفاع هوایی به مبلغ 630 میلیون دلار با هند خبر داد . این قرارداد جدید هند با اسرائیل، علاوه بر توافق‌هایی است که شرکت (اسرائیلی) از 10 سال گذشته با نیروهای مسلح هند امضا کرده است.

کلیدواژه