جوزا 21, 1396 18:36 Asia/Kabul
  •  هشدار بانک جهانی درباره تهدیدهای موجود در افغانستان

​​​​​​​بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد، ناامنی،فقر و رشد کم اقتصادی تهدیدهای جدی برای افغانستان هستند.

در این گزارش آمده است،ناامنی تاثیر منفی بر خانواده‌های افغانستان داشته و با رشد کم اقتصادی و افزایش جنگ، توسعه این کشور با مشکل مواجه بوده در نتیجه انسجام اجتماعی تضعیف خواهد شد.

این نهاد مالی بین المللی همچنین در این گزارش آورده است، جنگ  بسرعت در سراسر افغانستان در حال گسترش است و براساس آمارها این افزایش ناامنی باعث شده که رفاه خانواده ها در این کشور تحت الشعاع قرار بگیرد. طبق آمارها 17 درصد از خانوارهای افغانستان تحت تاثیر شوکهای ناشی از اوضاع وخیم امنیتی قرار داشتند.

بنابر این گزارش،در مناطق ناامن سوء تغذیه در بین مردم بیشتر بوده و فرصتهای آموزشی بخصوص برای فقرا محدود بوده است.همچنین رشد اقتصادی افغانستان بسیار کند است که این مسئله باعث افزایش فقر از 35   به 40 درصد شده است.

گزارش بانک جهانی درباره تهدیدهای فرا روی افغانستان مشتمل برناامنی، فقر و رشد کم اقتصادی حاکی ازشرایط نامساعدی است که این کشور برای مهار آنها علاوه بر تقویت برنامه ها و اقدامات داخلی به حمایت های جدی خارجی نیاز دارد.

این برای اولین بار نیست که یک نهاد مالی بین المللی درباره اوضاع افغانستان هشدار داده است.در گذشته هم علاوه بر بانک جهانی،صندوق بین المللی پول هم بر لزوم بازنگری در سیاست های امنیتی و اقتصادی در این کشور برای کاهش تهدیدهای فرا رو تاکید کرده بود.

 کارشناسان اقتصادی می گویند،تا زمانی که امنیت در افغانستان استقرار پیدا نکند،بهبود شرایط اقتصادی از جمله کاهش فقر و افزایش رشد اقتصادی محقق نخواهد شد.

مشکلات در افغانستان که از چند دهه گذشته با اشغال خارجی و جنگ های داخلی روبرو بوده است،در دوره اشغال این کشور توسط آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم از سال 1380 تا کنون مضاعف شده است.

از بین رفتن زیر ساخت های اقتصادی افغانستان در بخش های مختلف ارتباطی،صنعتی و کشاورزی  در نزدیک به چهار دهه گذشته موجب شده تا این کشور به دلیل فقدان بسترهای لازم نتواند در مسیر توسعه اقتصادی حرکت  کند.

علاوه بر این،حاکم بودن نگاه سنتی به بخش کشاورزی و اختصاص بخش قابل توجهی از زمین های زراعی  در افغانستان به کشت خشخاش،نبود نیروی انسانی متخصص و عدم بکار گیری تجهیزات پیشرفته در صنعت و کشاورزی موجب شده تا در این کشور ضمن آنکه اشتغالزایی به طور محسوسی انجام نشود،رشد اقتصادی هم پایین باشد.

طبق آمارهای منتشر شده در پایان سال 1394 رشد اقتصادی در افغانستان،حدود یک درصد بوده است،این در حالی است که این رقم درسال 1393 حدود دو درصد اعلام شده بود.

این دیدگاه وجود دارد که افغانستان برای افزایش رشد اقتصادی و میزان اشتغال که می تواند به کاهش فقر هم  منجر بشود،باید در گام نخست از همه ظرفیت های داخلی و خارجی برای پایان دادن به جنگ و استقرار صلح استفاده کند وسپس  به زمینه های موجود اقتصادی در این کشور توجه  ویژه داشته باشد.

گزارش ها نشان می دهند که ارزش دخایر معدنی افغانستان حدود هزار میلیارد دلار است که با برقراری امنیت در این کشور و استخراج این معادن و ایجاد ارزش افزوده  بر این مواد معدنی،دولت این کشور  می تواند از درآمد حاصل از آن برای توسعه سایر بخش های اقتصادی هم استفاده کند.