سرطان 01, 1396 10:53 Asia/Kabul
  • رهبر معظم انقلاب: روز قدس؛ نماد مبارزه با استکبار و سلطه گران جهانی

حضرت  آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز چهارشنبه در نشستی با جمعی از  استادان، اعضای هیأت های علمی، پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی با تشریح نقش بی بدیل استادان دانشگاهها در پرورش دانشجویان و شکل دهی به جایگاه ایران در جهانِ بسیار پر مسأله و پر تحول آینده، روز جهانی قدس را بسیار مهم خواندند.

 ایشان تأکید کردند:

"این روزگرامی، صرفاً اعلام حمایت از یک ملت مظلوم نیست، بلکه نماد مبارزه با استکبار وسلطه گران جهانی است ؛به همین علت، سیاستمداران آمریکا از این حرکت، احساس ضربه و دشمنی می‌کنند."
رهبر معظم انقلاب دربیاناتشان دو مسئله مهم را مورد توجه و تاکید قرار دادند که هردو در هویت بخشی به یک جامعه انقلابی و  پویایی  اندیشه های رهایی بخش انقلاب اسلامی نقش کلیدی دارد.

مسئله نخست رسالت مهم دانشگاه ها در تولید علم و تربیت نیروی های متعهداست که  توانسته اند دانشگاه‌ها را به تعبیر رهبر معظم انقلاب درشکل کنونی آن به  «مرکز علم، نوآوری و اثرگذاری بر جامعه و کشور» تبدیل کنند.

ایشان در این زمینه خاطرنشان کردند:

"..از روزی که دانشگاه در ایران تأسیس شد، عوامل سلطه‌گر تلاش کردند از تحقق یک حرکت علمیِ متناسب با استعداد ایرانی و بروز نوآوری جلوگیری کنند، و همچنین اثرگذاری دانشگاه بر جامعه را از طریق دستگاههای امنیتی و فرهنگی وابسته، مدیریت نمایند."
دانشگاه ها اما با کوشش اساتید و دانشجویان توانستند در شکل دهی نهادهای انقلابی نظیر «جهاد سازندگی و سپاه» نقش درجه اول ایفا کنند و این حرکت بزرگ  فرصتی بسیار مهم برای پیشرفت انقلاب و ایران فراهم ساخته است .

مسئله دوم حائز اهمیت دربیانات رهبر معظم انقلاب ضرورت  توجه به  تحولات بسیار سریع و قاطع در جهان است که دهه‌های آینده جهان را بسیار پر مسئله  ساخته است و همه بویژه جوانان دانشجوباید  برای روبرو شدن با چنین جهانی پرورش یابند.

آنگونه که رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کردند، تحولات پر شتاب در سطح منطقه ای  و بین المللی  نیازمند  افزایش سطح تحلیل و اگاهی از مسایل  گوناگون  و داشتن استقلال و هویت است. امروز جوامعی می توانند از استقلال و هویت واقعی بر خوردار شوند که  نسبت به مسایل و تحولات پیرامونی خود مطلع و صاحب اندیشه و فکر باشند. بدیهی است که این حرکت انقلابی  باید همراه با  پویایی  اقتصادی، سیاسی؛ علمی و فرهنگی نیز باشد. چرا که در غیر اینصورت آسیب پذیری ها به شدت افزایش خواهد یافت و سرنوشت کشور تحت تاثیر نفوذ و سیطره قدرت های استکباری قرار خواهد گرفت. با  چنین دید گاهی است که یک کشور می تواند از جامعه ای مسوولیت پذیر و پویا برخوردار شود و پیام خود در باره مسایل سرنوشت ساز و عدالت خواهانه را به گوش جهانیان برساند. نگاه  جمهوری اسلامی ایران به مسئله فلسطین از این  ویژگی  برخوردار است و ملت ایران از جایگاهی مستحکم و با اقتدار از حقوق خود  و ملت فلسطین دفاع می کند. تاکید رهبر معظم انقلاب بر اهمیت این موضوعات  به منزله هشداری در این زمینه نیز است  که در  دنیای کنونی نمی توان بی هویت بود و  بی تفاوت و با چراغ خاموش از کنار مسایل و تحولات پیرامونی گذشت . 

آنگونه که رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کردند؛ 

"..مفهوم حقیقی بزرگداشت روز قدس تنها  دفاع از یک ملت مظلوم که از میهن و خانه خود رانده ‌شده نیست، بلکه امروز دفاع از فلسطین، دفاع از حقیقتی بسیار گسترده‌تر از مسئله فلسطین است."

توجه نظام جمهوری اسلامی به مسئله فلسطین  نیز از اندسته تحولاتی است در این مقطع حساس در هویت بخشی به مسئله فلسطین وشناساندن اهدافی که  دشمنان اسلام و استعمار گران در منطقه دنبال می کنند تاثیری سرنوشت ساز  دارد.  

کلیدواژه