سرطان 22, 1396 08:25 Asia/Kabul
  • درخواست برای انحلال شورای عالی صلح افغانستان

 تعدادی از اعضای مجلس سنای افغانستان خواستار انحلال شورای عالی صلح این کشور شدند.

اعضای منتقد شورای عالی صلح افغانستان در مجلس سنای افغانستان با تشریفاتی خواندن این نهاد مدعی شدند، این شورا هیچ برنامه‌ای برای صلح ندارد و پول‌هایی را که به این روند اختصاص داده می‌شود نیز حیف‌ومیل می‌کند.

آصف‌ صدیقی معاون مجلس سنای افغانستان هم تصریح کرد، پولی که در شورای عالی صلح مصرف می‌شود بهتر است برای توسعه ساختار امنیتی و دفاعی افغان هزینه شود. صدیقی از دولت افغانستان خواست  این شورا را به دلیل عدم دستاورد و فساد مالی منحل کند.

برخی از سناتورهای افغان هم مدعی شدند که فعالیت شورای عالی صلح در برخی از ولایت ها باعث تشدید ناامنی‌ شده است.

درخواست برخی از اعضای مجلس سنای افغانستان برای انحلال شورای عالی صلح این کشور که در بین آنها معاون این نهاد هم حضور دارد، درشرایطی مطرح شده که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با انتصاب رئیس جدید این کشور امیدوار است که این شورا دوره ای متفاوت از گذشته در استقرار صلح را تجربه کند.

شورای عالی صلح افغانستان که درسال 2010 و با فرمان حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان تشکیل شد، درهفت سال گذشته عملکردی متناسب با انتظارات دولت وملت این کشور نداشته است.

البته می توان گفت که تنها اقدام موثر شورای عالی صلح افغانستان از زمان تشکیل تاکنون، به نتیجه رساندن گفتگوهای صلح با حزب اسلامی این کشور به رهبری گلبدین حکمتیاردر سال 2016 و پایان مخاصمه این گروه با دولت کابل بود.

موفقیت شورای عالی صلح افغانستان در امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی در دوره پیرسید احمد گیلانی رئیس فقید این شورا انجام شد که در سال گذشته در اثر بیماری در گذشت و حدود یک ماه پیش رئیس جمهوری این کشور محمد کریم خلیلی را به ریاست این شورا منصوب کرد.

اگرچه برخی محافل سیاسی و رسانه ای درافغانستان، امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی را موفقیتی برای شورای عالی صلح ارزیابی کردند، اما ناکامی این شورا در کشاندن گروه طالبان به روند صلح  بیش از موفقیت در خصوص توافق صلح با حکمتیار در بین مردم، گروه های سیاسی و محافل رسانه ای در خصوص عملکرد این شورا مورد توجه قرار گرفته است.

پس از برهان الدین ربانی اولین رئیس شورای عالی صلح افغانستان که در یک حمله تروریستی جان خود را از دست داد، پیرسید احمد گیلانی دومین رئیس این شورا بود  که موفق نشد طالبان را به پایان جنگ و خشونت دراین کشورترغیب کند.

همین مسئله موجب شده تا شماری از اعضای مجلس سنای افغانستان با وجود انتصاب محمد کریم خلیلی در سمت ریاست شورای عالی صلح دریک ماه گذشته، با اشاره به آنچه عدم دستاورد این شورا می نامند، انحلال این نهاد و مصرف بهینه و مناسب بودجه آن در بخش های اولویت دار دفاعی و امنیتی را خواستار شده اند.

در شرایطی مسئله انحلال شورای عالی صلح افغانستان مطرح شده است که اولین نشست این شورا به ریاست خلیلی هم برگزار شده و وی وعده داده که ضمن ایجاد تغییرات کارگشا و موثر در روند فعالیت های شورای عالی صلح ازطرح آتس بس موقت با طالبان در جریان برگزاری انتخاب آتی پارلمانی خبر داده است.

 تحقیق مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان حاکی است، دخالت همسایگان و رقابت‌های منطقه‌ای، عدم شفافیت پروسۀ صلح و طرح نشدن آن به عنوان یک روند ملی، ابهام در خواست‌های رهبری طالبان و نداشتن آدرس برای مذاکره، حضور نیروهای خارجی و حساسیت‌های داخلی و منطقه‌یی در برابر آن، دیپلماسی ضعیف و ناکارآمد با توجه به ابعاد منطقه ای و فرا منطقه ای موضوع مصالحه دراین کشور  ازعوامل ناکامی گفتگوهای صلح است.

کلیدواژه