ثور 31, 1397 18:15 Asia/Kabul
  •  دیدارهای پساانتخاباتی و چشم انداز تشکیل دولت در عراق

با اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق ، دیدارهای انتخاباتی رهبران گروههای سیاسی با هدف ائتلاف سازی برای تشکیل دولت آغاز شده است.

هادی العامری، رئیس ائتلاف انتخاباتی الفتح شب گذشته در بغداد با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر دیدار کرد. حیدر العبادی، رئیس ائتلاف انتخاباتی النصر نیز طی روزهای گذشته با مقتدی صدر دیدار کرده بود.

چهارمین انتخابات پارلمانی عراق روز22 ثور برگزار شد. میزان مشارکت در این انتخابات ۴۴.۵۲ درصد بود. لیست سائرون وابسته به مقتدی صدر با ۵۴ کرسی بیشترین کرسی ها را از آن خود کرد. اگرچه مطابق قانون اساسی عراق، رئیس جمهوری این کشور باید نامزد بزرگترین فراکسیون را مامور تشکیل کابینه کند اما بزرگترین فراکسیون پارلمانی الزاما با کسب بیشترین کرسی ها به دست نمی آید بلکه ائتلاف سازی پس از انتخابات حتی به مراتب مهمتر از ائتلاف های پیش از انتخابات است. شرط تشکیل کابینه در عراق کسب رای اعتماد اکثریت مطلق اعضای پارلمان یعنی ۱۶۵ + ۱ رای است. با توجه به اینکه هیچ فهرستی در انتخابات اخیر عراق حایز این تعداد کرسی نشده و حتی فاصله زیادی میان شمار کرسی های سائرون با اکثریت مطلق وجود دارد، گمانه زنی های زیادی در خصوص تشکیل دولت آینده عراق مطرح می شود.

در سال ۲۰۱۰ در حالی که ائتلاف الوطنیه به ریاست ایاد علاوی بیشترین کرسی ها را به دست آورده بود اما در نهایت ائتلاف پساانتخاباتی گروههای شیعی سبب شد نوری مالکی مامور تشکیل کابینه شود. گمانه زنی هایی نیز اکنون وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است در سال ۲۰۱۸ نیز اتفاقی شبیه سال ۲۰۱۰ رخ دهد و این بار لیست سائرون به رهبری مقتدی صدر موفق به تشکیل کابینه نشود. حسن شکری پور، کارشناس مسایل راهبردی غرب آسیا معتقد است در صورتی که مقتدی صدر گروههای بزرگ شیعی نظیر الفتح و النصر را نادیده بگیرد و با آنها ائتلاف نکند در تشکیل کابینه با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد و حتی اگر بتواند کابینه ای بدون حضور برخی گروههای بزرگ شیعی تشکیل دهد، فرآیند تشکیل کابینه می تواند حتی چند ماه به طول انجامد زیرا برای تشکیل کابینه باید گروههای کوچکتر را که الزاما یکدست هم نیستند با خود همراه سازد.

گروههای شیعی با آگاهی از این پیچیدگی که در مسیر تشکیل کابینه وجود دارد و با توجه به شمار کرسی هایی که در انتخابات اخیر به دست آورده اند، تلاش می کنند با کنار گذاشتن برخی اختلاف های سیاسی و ارجحیت قایل شدن بر منافع ملی، مانع ورود عراق به دوره ای از تنش ها یا بن بست سیاسی شوند. بر همین اساس، خبرهایی مبنی بر احتمال ائتلاف میان سائرون، الفتح، النصر و جریان حکمت ملی به ریاست عمار حکیم منتشر شد. در صورتی که این گروهها برای تشکیل ائتلاف توافق کنند با توجه به شمار کرسی هایی که هر یک از این گروهها کسب کرده اند، اکثریت مطلق برای تشکیل کابینه نیز به وجود خواهد آمد.

دیدار شب گذشته هادی العامری با مقتدی صدر نشان می دهد که مهمترین گروهها برای تشکیل کابینه سائرون و الفتح هستند و اگر این دو گروه برای ائتلاف با هم توافق نکنند، توان آنها برای ائتلاف سازی با سایر گروهها جهت تشکیل کابینه حایز اهمیت خواهد بود. اگرچه لیست النصر وابسته به حیدر العبادی پس از سائرون و الفتح حایز بیشترین کرسی ها شد، اما النصر با توجه به اینکه 42 کرسی را به دست آورد و همچنین با توجه به اینکه حیدر العبادی اکنون سمت نخست وزیری عراق را بر عهده دارد، برای تشکیل کابینه نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

دیدارهای پسا انتخاباتی این نوید را می دهد که گروههای شیعی عراق در جهت ایجاد ائتلاف و تشکیل کابینه حرکت می کنند.