افزایش تلفات غیر نظامیان در افغانستان
(last modified 1397-03-17T06:40:30+00:00 )
جوزا 17, 1397 11:10 Asia/Kabul
  • افزایش تلفات غیر نظامیان در افغانستان

رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان از کشته شدن بیش از 23 هزار غیر نظامی افغان در 9 سال گذشته بر اثر جنگ، درگیری و حملات تروریستی در این کشور خبر داد.

به گفته «سیما سمر» بر اساس  نتایج پژوهش جدید این نهاد، بیش از  چهل هزارغیر نظامی دیگر هم زخمی شده اند و عامل این جنایات  گروه تروریستی داعش، گروه طالبان و همچنین نظامیان خارجی هستند. امریکا در سال 2001 به بهانه از بین بردن طالبان و القاعده به افغانستان حمله و انرا اشغال کرد. وعده امریکایی ها که بعدا ناتو را نیز با خود همراه کردند برقراری امنیت، حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی افغانستان بود. اکنون با گذشت هفده سال از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان نه تنها تروریسم و خشونت گرایی در این کشور از بین نرفته است بلکه به گفته مقامات دولت افغانستان بیش از 20 گروه تروریستی در این کشور فعال هستند که مهمترین انها گروه تروریستی داعش است. در این حال نیروهای خارجی که برای به اصطلاح تامین امنیت به افغانستان لشکر کشی کردند اکنون خود به عامل ناامنی و بحران در افغانستان تبدیل شده اند. از یکسو این نیروها به طور مستقیم در عملیاتهای خود اقدام به کشتار غیرنظامیان می کنند و از سوی دیگر گروههای افراط گرا و خشونت طلب پیوستن به روند صلح افغانستان را به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مشروط کرده اند که موجب تشدید بحران و ناامنی در افغانستان می شود. همان گونه که در نشست اخیر شورای علمای افغانستان در کابل نیز تاکید شد نوک پیکان حملات شبه نظامیان همچنان مردم افغانستان است  که سالها تحت ظلم و ستم و آسیب های ناشی از جنگ های داخلی و اشغال قرار داشته اند.  

 «ایمل فیضی» سخنگوی ریاست جمهوری سابق افغانستان 

"کشتارغیرنظامیان افغان  پیامد سیاست‌های واشنگتن است. اگر آمریکا انگونه که ادعا می کند برای تقویت «امنیت و ثبات» افغانستان تلاش می‌کند، پس چگونه است که روزانه غیرنظامیان بیشتری در افغانستان کشته می‌شوند و حملات تروریستی نیز رو به افزایش است؟"

یکی از مهمترین علل ادامه فعالیت گروههای تروریستی در افغانستان پایدار ماندن منابع مالی این گروهها است. علاوه بر کمکهای خارجی، تولید و قاچاق مواد مخدر از مهمترین منابع تامین مالی این گروهها است که اخیرا استخراج غیر قانونی و فروش منابع معدنی نیز به ان افزوده شده است. آمریکا و ناتو در هفده سال گذشته برای از بین بردن منابع مالی تروریستها نه تنها اقدام نکرده اند بلکه گفته می شود در قاچاق مواد مخدر نیز دست دارند.

ژنرال گاریف GARIOV از فرماندهان سابق ارتش روسیه

"امریکا قصد متوقف کردن تولید مواد مخدر در افغانستان را ندارد؛ چرا که با آن، هزینه حضور نظامی خود را در این کشور تامین می کند. کشتزار های مواد مخدر در کنار پایگاه های آمریکا قرار دارد. قاچاق مواد مخدر در افغانستان برای امریکا و متحدینش سالانه حدود 50 میلیارد دلار درآمد دارد که به طور کامل هزینه های نظامی آنها را در افغانستان تامین می کند."

در هر حال، مردم افغانستان همچنان قربانی وضعیتی هستند که با همکاری نیروهای افراط گرا و خشونت طلب  داخلی و خارجی ایجاد شده و ادامه دارد. در صورتی که گروه طالبان درخواستهای مکرر محافل مختلف برای پیوستن به روند صلح افغانستان  را بپذیرد نه تنها موجب تقویت اتحاد ملی برای مقابله با تروریستها  میشود بلکه بهانه  را از آمریکا برای ادامه حضور نظامیش درافغانستان خواهد گرفت.

کلیدواژه