سرطان 04, 1397 10:18 Asia/Kabul
  • حضورنظامیان خارجی؛مانع اصلی استقرار صلح در افغانستان

شماری از علمای افغانستان با اشاره به اینکه حضور نظامیان خارجی در این کشور مانع اصلی برای استقرار صلح کشور است،برلزوم خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان تاکید کردند.

عالمان دینی شرکت کننده درنشستی در کابل با تاکید بر تمدید آتش‌بس بین دولت افغانستان و گروه طالبان ،خارج شدن نیروهای خارجی را گشایشی بزرگ برای برگزاری مذاکرات صلح و استقرار صلح و ثبات دانستند.

دولت افغانستان از 22 جوزا به مناسب عید سعید فطر به مدت یک هفته با گروه طالبان آتش بس برقرارکرد اما گروه طالبان تنها سه روز را پذیرفت. 

دولت افغانستان همچنین پس از پایان این آتش بس برای 10 روز دیگر نیز آتش‌بس یک طرفه را با طالبان  تمدید کرد.

علمای افغانستان همچنین در این نشست حضور نظامیان خارجی در افغانستان را عامل اساسی ادامه جنگ در این کشور دانستند .

موضع علمای افغانستان درباره اینکه حضورنظامیان آمریکایی و ناتومانع اصلی درراه برقراری صلح و ثبات درافغانستان است،رویکرد مشابهی است که قشرهای مختلف مردم،شخصیت های سیاسی،احزاب و محافل رسانه ای در این کشورنیز آنرا مطرح می کنند.

«نظرمحمد مطمئن» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفته است،نیروهای خارجی در افغانستان تنها مانع برقراری صلح در این کشورهستند و برای برگزاری مذاکرات صلح و توافق دولت کابل با طالبان باید جدول زمانی خروج نیروهای خارجی تنظیم بشود.

درباره نقش مخرب نیروهای خارجی در افغانستان،دو مسئله بیش ازهمه در کانون توجه قرار دارد. نخست آنکه حضور نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان بجای کمک به تولید امنیت،به تخریب پایه های امنیتی دراین کشور شده و اقدامات خودسرانه آنان موجب شده تا غیر نظامیان افغان،بیشترین آسیب ها را متحمل بشوند.

دوم اینکه حضور نیروهای خارجی در افغانستان سبب شده تا طالبان به عنوان اصلی ترین گروه مسلح مخالف دولت این کشور به جنگ و خشونت در افغانستان ادامه داده و هر گونه گفتگو برای خاتمه جنگ و پیوستن به روند آشتی ملی را به خروج کامل آمریکا و ناتو از آن کشور مشروط کرده است.

«سلمان رفیع شیخ» پژوهشگر و تحلیلگر روابط بین‌الملل در «گلوبال ریسرچ» نوشت، پس از گذشت حدود 17 سال از حمله آمریکا به افغانستان جنگ در این کشور تمام نشده است و آمریکای اشغالگر نیز به اهداف خود در این کشور نرسیده است؛ بنابراین واشنگتن از طرق مختلف از تحقق صلح در افغانستان جلوگیری می‌کند.

درحالی که خروج نظامیان آمریکایی وناتو به مطالبه ملی درافغانستان تبدیل شده است،اما سران قدرت های غربی بدون توجه به درخواست مردم این کشور،همچنان به بهانه حفظ دستاوردهای سیاسی و امنیتی بر تداوم حضورخود درافغانستان اصرار می کنند.

البته کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا درحالی مدعی حفظ دستاوردهای خود درافغانستان هستند که آنان تاکنون  نتوانسته اند امنیت به عنوان بزرگترین و مهمترین نیاز اساسی این کشور را تامین کنند و در واقع آمریکا و ناتو دستاوردی درافغانستان نداشته اند. 

درچارچوب چنین سیاست تبلیغاتی است که رسانه های غربی هم همسو با دولت های خود دررویکرد وارونه سازی اوضاع افغانستان مبتنی برضعیف جلوه دادن نیروهای امنیتی این کشور و تهدید به تشدید ناامنی و حتی سقوط دولت کابل پس از خروج نظامیان آمریکایی و ناتو،تلاش دارند افغان ها به ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان متقاعد کنند.        

 

 

   

 

کلیدواژه