اسد 02, 1397 08:04 Asia/Kabul
  • طرح اشرف غنی برای حل اختلافات انتخاباتی با احزاب افغانستان

رییس جمهوری افغانستان گفت: در نظر دارد برای بررسی درخواست احزاب درباره ابطال فهرست رای دهندگان و اصلاحات انتخاباتی،کمیسیونی چهارجانبه تشکیل دهد.

 گروه های سیاسی افغانستان اخیرا در نشست مشترکی آمار 9 میلیون رای دهنده را که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات این کشوراعلام شد غیر واقعی دانسته و خواستار ابطال آن شدند.

احزاب افغانستان به دولت این کشورهشدار دادند اگر روند ثبت نام رای دهندگان با استفاده از سامانه بیومتریک  (سامانه تشخیص هویت) از سر گرفته نشود  از تمام امکانات خود را برای جلوگیری از برگزاری انتخابات استفاده خواهند کرد.

درهمین راستا، اشرف غنی در دیدارسران حزاب افغانستان گفت: برای بررسی درخواست آنها کمیسیون چهارجانبه ای از نمایندگان احزاب، اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، نمایندگان جامعه بین‌المللی و مقامات افغان تشکیل خواهد داد.

این در حالی است که «محمد وریماچ» رئیس سابق دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان گفته این اقدام اشرف غنی ممکن است برگزاری انتخابات در زمان مقرر را با تاخیر روبرو کند.

طرح رئیس جمهوری افغانستان برای تشکیل کمیسیونی چهارجانبه برای بررسی و تصمیم گیری درباره پیشنهاد ابطال فهرست رای دهندگان واصلاحات انتخاباتی نشان می دهد که وی نگران به مخاطره افتادن اصل انتخابات ازطریق تحریم احتمالی انتخابات توسط گروه های سیاسی است.

تفاوت چشمگیر آمارمربوط به فهرست رای دهندگان توسط کمیسیون مستقل انتخابات وتخمین احزاب افغانستان درباره تعداد افراد ثبت نام کننده که بالغ بر6 میلیون نفرمی شود،می تواند از هم اکنون شایعه تقلب درانتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی در میزان را در بین مردم براه اندازد.

 به همین دلیل است که اشرف غنی برای برگزاری انتخاباتی شفاف که بتواند اعتماد مردم افغانستان را جلب کند،طرح تشکیل کمیسیون چهار جانبه برای یافتن راه برون رفت از اختلاف احزاب و کمیسیون مستقل انتخابات را در دستور کار قرار داده است.

به خصوص آنکه از زمان برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری درافغانستان که با شکایاتی درباره ثبت اسامی جعلی و تکراری از بروز تقلب‌های گسترده در انتخابات‌ این کشور حکایت داشت، اعتماد به روند انتخابات را در بین مردم افغانستان کاهش داده است.

با توجه به انعکاس گسترده نگرانی ها از تقلب احتمالی در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی در رسانه های افغانستان وتاثیر منفی آن بر افکار عمومی این کشور،استفاده از سامانه تشخیص هویت در مراکز رای گیری ،تنها راهکاری است که می تواند ضمن پاسخگویی به نگرانی و دغدغه احزاب افغانستان،مانع از بروز تقلب در این دوره از انتخابات بشود. البته درباره سامانه بیومتریک یا تشخیص هویت هم ایراداتی مطرح است.

این دیدگاه مطرح است که در مدت زمان کوتاه باقیمانده تا زمان برگزاری انتخابات افغانستان در ماه میزان،امکان فراهم کردن زیر ساخت  های لازم برای سامانه بیومتریک وجود ند ارد و  آشنایی کاربران با سیستم‌های تائید بیومتریک رأی‌دهندگان بسیار پیچیده و وقت‌گیراست.همچنین برنامه‌ریزی، آزمایش و پیاده‌سازی این سامانه به زمان کافی نیاز دارد که نمی تواند در موعد مقرر برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی مورد استفاده قراربگیرد.ازسوی دیگر،تکمیل اطلاعات مورد نیاز برای ثبت درسامانه بیومتریک هم با توجه به فقدان بانک اطلاعات خانوارها در شاخص های مختلف از جمله هویتی،شغلی و حتی آدرس سکونت شرایط را برای استفاده از این سامانه بسیار سخت کرده است.