سنبله 06, 1397 18:53 Asia/Kabul

در صورتی که اخبار منتشره در خصوص نامه سفارت امریکا به ارگ ریاست جمهوری افغانستان در مورد برکناری محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان حقیقت داشته باشد پیامدهای خطرناکی خواهد داشت

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: در صورتی که اخبار منتشره در خصوص نامه سفارت امریکا به ارگ ریاست جمهوری افغانستان در مورد برکناری محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان حقیقت داشته باشد پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.

مولوی عبدالمالک ضیایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در این خصوص و تاکید سفارت امریکا مبنی بر اینکه فردی از حزب اسلامی حکمتیار جانشین آقای خلیلی شود اظهار داشت: در این صورت شورای عالی صلح جایگاه و اعتبار خود را نزد مردم افغانستان از دست خواهد داد.    

وی افزود: به عنوان خطیب یکی از بزرگترین مساجد در افغانستان از ابتدای ورود امریکایی ها به این کشور همواره بر فراز منبر اعلام کرده که امریکایی ها به خاطر برقراری امنیت به افغانستان نیامده اند بلکه برای اشغالگری آمده اند، امریکا استراتژی و برنامه های خاص خود را در افغانستان دارد و می خواهد افراد مورد نظر خودش بر سر کار باشند و اینکه این مسایل را در نشست ها با مقامات افغان هم مطرح کرده است.

به گفته این عالم افغان پس از شهادت برهان الدین ربانی رئیس فقید شورای عالی صلح افغانستان محمد کریم خلیلی شخصی مناسب برای ریاست شورای عالی صلح افغانستان است. او سابقه نیکی دارد و از منطق و بردباری و کارآمدی برخوردار است.

این کارشناس سیاسی افغان عنوان کرد: اگر خبرهای مربوط به نامه سفارت امریکا در مورد برکناری رئیس شورای عالی صلح افغانستان حقیقت داشته باشد، مایه شرمساری حکومت خواهد بود و مشخص می کند که جنگ های قومی و تفرقه آمیزی که در افغانستان وجود داشته با دخالت امریکایی ها بوده است.

وی اظهار کرد که مقامات حکومت افغانستان باید پاسخ مسوولان سفارت امریکا را بدهند و به آن ها گوشزد کنند که نباید در امور افغانستان دخالت کنند، و اینکه مردم مجاهد و مسلمان افغانستان تحت فرمان هیچ خارجی نخواهند رفت.

مولوی ضیایی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش ها در نامه سفارت امریکا توصیه شده فردی از حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به عنوان رئیس شورای عالی صلح گماشته شود، عنوان کرد: اگر این خبر صحت داشته باشد و در صورتی که آقای خلیلی قبلاً از صحبت ها در این خصوص اطلاع داشته باید آن را علنی می کرد.

این کارشناس افغان گفت: اگرچه در توافقنامه پیوستن حزب اسلامی به حکومت وحدت ملی ذکر شده بود که ریاست شورای عالی صلح به حزب اسلامی سپرده شود اما این مساله با واکنش تند شخصیت ها، صاحبنظران، کارشناسان و مردم افغانستان مواجه شد. و اگر مردم از صحبت های احتمالی اخیر در این زمینه اطلاع می یافتند بار دیگر مخالفت خود را ابراز می نمودند و امریکایی ها هم حساب کار خود را می کردند.

وی اضافه کرد: در صورتی که مساله جانشینی ریاست شورای عالی صلح آن هم با حضور فردی از حزب اسلامی در تبانی میان ارگ ریاست جمهوری، سفارت امریکا و حزب اسلامی صورت بگیرد پیامدهای خطرناکی خواهد داشت و مردم افغانستان دیگر از شورای صلح پشتیبانی نخواهند کرد زیرا آن را نهادی امریکایی خواهند دانست که دیگر نه مورد اعتماد ملت افغانستان است و نه مورد اعتماد طالبان.

 

کلیدواژه