عقرب 14, 1397 15:14 Asia/Kabul

بیش از 12 هزار 500 نفر از مهاجرین افغان و حدود 23 هزار نفر از داخل افغانستان و از طریق ایران برای زیارت عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی وارد عراق شدند

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت خراسان رضوی گفت: بیش از 12 هزار 500 نفر از مهاجران افغان و حدود 23 هزار نفر از داخل افغانستان و از طریق ایران برای زیارت عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی وارد عراق شدند.

محمد عجمی در حاشیه کنفرانس خبری اش در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امسال در استان خراسان رضوی سیزده هزار نفر از مهاجرین افغان مقیم این استان برای سفر به عتبات عالیات عراق ثبت نام کردند که 12 هزار و 550 نفر موفق شدند در مراسم اربعین شرکت کنند.

وی تصریح کرد: در اولین روزهایی که توافق برای صدور ویزای این افراد از سوی دولت عراق به وزارت خارجه ایران اعلام شد، بلافاصله به متقاضیان شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی از طریق دفاتر کفالت و رسانه ها اطلاع رسانی کردیم و ثبت نام به عمل آمد و با اقدامات اجرایی که در اداره کل اتباع خارجی و دفاتر کفالت صورت گرفت، 12 هزار و 550 نفر موفق شدند که در مراسم اربعین شرکت کنند.

به گفته مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت خراسان رضوی برای حدود 450 نفر هم یا در صدور پاسپورت، یا در صدور اقامت و یا در صدور ویزای همراهانشان اشکالاتی پیش آمد که پیگیری های لازم انجام شد و این ابلاغ صورت گرفته که این افراد هم در صورت تمایل می توانند مراجعه کنند تا مجدداً کار صدور پاسپورت یا دفترچه اقامت و ویزای آن ها انجام شود و به عتبات عالیات مشرف شوند.

عجمی یادآور شد متقاضیان راهپیمایی اربعین این سوال را مطرح می کردند که چرا روند اجرایی از قبل صورت نمی گیرد و پاسخ این است که ما زمانی می توانیم روند ثبت نام مهاجرین را آغاز کنیم که دولت عراق اجازه صدور ویزا برای مهاجرین دارای کارت آمایش یا پاسپورت های خانواری را داده باشد بنابراین به محض صدور این اجازه ما کار را آغاز کردیم و کوتاهی از طرف ما در این زمینه صورت نگرفت.

وی با اشاره به آن دسته از افغانستانی هایی که از داخل افغانستان برای سفر به عراق در ایام اربعین از طریق جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده بودند، عنوان کرد: از تاریخ 29/07/97 که انتخابات پارلمانی در افغانستان به پایان رسید و امکان ورود این زائرین از طریق مرز دوغارون توسط دولت افغانستان فراهم شد، تا پایان روز گذشته حدود 23 هزار نفر از طریق مرز دوغارون وارد ایران شدند.

مشاور والی خراسان رضوی یادآور شد در مرز دوغارون برنامه ریزی بسیار خوبی صورت گرفته بود که هم استقبال و پذیرایی خوبی شد و هم گیت های ورودی تقویت شده بود و تسهیلات خوبی هم برای انتقال زائرین از دوغارون به مشهد فراهم شده بود.

به گفته عجمی گروه های زائرین در مشهد هم به مدت 24 ساعت در مجتمع فرهنگی-تفریحی شهید کاوه اسکان داده شدند، پذیرایی بسیار خوبی هم صورت گرفت، آستان قدس رضوی نیز برای پذیرایی آن ها در مهمانسرای حضرت تسهیلاتی را فراهم کرده بود و تسهیلاتی هم از طریق کمیته حمل و نقل برای اعزام آنان به مرز شلمچه فراهم شده بود.

وی با اشاره به پیاده روی مهاجران افغان ساکن مهمانشهر تربت جام به سمت مشهد مقدس در آستانه شهادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام هم گفت: مانند سال های گذشته با برنامه ریزی های قبلی که صورت گرفته زائران پیاده از چند روز قبل راهپیمایی خود را به سمت مشهد مقدس آغاز کرده اند. حدود هفتصد نفر در این راهپیمایی شرکت کرده اند که انشاءالله فردا به مشهد مقدس خواهند رسید و برنامه ریزی های لازم برای پذیرایی و اسکان آن ها در مشهد مقدس انجام شده است.

 

کلیدواژه