قوس 26, 1397 13:21 Asia/Kabul

جلیقه (واسکت) زردها در فرانسه پس از پنج هفته اعتراضات اکنون خواسته های کلان تری نسبت به گذشته دارند

کارشناس ایرانی مسایل اروپا گفت: جلیقه (واسکت) زردها در فرانسه پس از پنج هفته اعتراضات اکنون خواسته های کلان تری نسبت به گذشته دارند.

مرتضی مکی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری تصریح کرد: جلیقه زردها در فرانسه ابتدا اعتراضات خود را به خاطر افزایش مالیات بر سوخت آغاز کردند اما پس از پنج هفته خواسته های کلان تری پیدا کرده اند.

آنان اکنون خواستار برابری و عدالت اجتماعی، افزایش حداقل دستمزدها و افزایش مالیات ثروتمندان هستند و همه این ها سبب شده که آنان کسانی را در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی پیدا کنند تا با آن ها ابراز همدردی کرده و از خواسته های آن ها حمایت کنند.

وی افزود: جنبش جلیقه زردها به نوعی خلاء ها در نظام های لیبرال دمکراسی غرب را به نمایش گذاشته و کشورهایی که زمانی به عنوان یک الگو از توسعه اقتصادی و اجتماعی مطرح بودند امروز دچار مشکلات زیادی شده اند و این الگوها متزلزل شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی امروز شاهد شکاف های عمیقی در جامعه فرانسه هستیم، بخش عظیمی از مردم تا اواسط ماه هم نمی توانند نیازهای خود را تامین کنند و این برای کشوری که جزء کشورهای توسعه یافته جهان محسوب می شود بسیار گران تمام می شود.

مکی اظهار کرد: این جنبش سران خاصی ندارد و مردم از طریق شبکه های اجتماعی یکدیگر را پیدا کرده اند و هیچ یک از احزاب و سندیکاها و اتحادیه های فرانسه آن را مدیریت و هدایت نمی کند به همین دلیل هم حکومت فرانسه هنوز نتوانسته آن را تحت کنترل بگیرد.

وی اضافه کرد: با وجود عقب نشینی هایی که دولت مکرون از مواضع خود در رابطه با افزایش مالیات بر سوخت و وعده هایی که برای افزایش حداقل دستمزد داشته، نتوانسته رضایت نسبی جلیقه زردها را به خود جلب کند. راه هایی هم که دولت فرانسه بتواند این جنبش را تحت کنترل و مدیریت خود بگیرد با توجه به شکل ایجاد آن، متفاوت است بنابراین به زمان بیشتری نیاز دارد.

 

کلیدواژه