جوزا 23, 1398 14:02 Asia/Kabul
  • دعوت از معاون سیاسی گروه طالبان برای سفر به چین
    دعوت از معاون سیاسی گروه طالبان برای سفر به چین

چین معاون سیاسی سرکرده گروه طالبان را برای سفر به پکن دعوت کرد.

دولت پکن «ملاعبدالغنی برادر» معاون سیاسی سرکرده گروه طالبان را برای سفر و گفتگو با مقامات چین به این کشور دعوت کرد.

گفته می شود پس از بن‌بست دربرنامه آمریکا برای توافق با طالبان دولت چین تلاش می‌کند تا ابتکار عمل در روند صلح افغانستان را در دست بگیرد.

اخیراً منابع نزدیک به طالبان اعلام کردند طالبان تمایلی به ادامه مذاکرات با آمریکا ندارد چراکه احساس می‌کند هدف واشنگتن ایجاد چند دستگی در این گروه است.تلاش‌های روسیه نیز در راستای ترغیب طالبان به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نتیجه‌ محسوسی نداشته است.

دعوت از معاون سیاسی سرکرده گروه طالبان برای سفر به چین و گفتگو با مقامات این کشور در باره روند صلح در افغانستان حاکی از برنامه پکن برای آزمودن ظرفیت های خود در ترغیب طالبان به ورود فرایند صلح و انجام گفتگو با دولت کابل است.

به خصوص آنکه در حال حاضر سیاست آمریکا برای مذاکره دوجانبه با طالبان پس از برگزاری شش دور گفتگو ناکام مانده است و برنامه  روسیه نیز برای میزبانی از نشست های سه جانبه با حضور نمایندگان این گروه،دولت افغانستان و همچنین نمایندگان احزاب این کشور در بیش از یکسال گذشته بی نتیجه بوده است.

در چنین شرایطی است که دولت چین امید دارد پس از ناکامی روسیه و آمریکا در فرآیند مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان، ضمن برگزاری نشست های دوجانبه با معاون سیاسی این گروه با هدف فراهم کردن زمینه نشست های مشترک با مقامات کابل،بتواند با موفقیت در این زمینه ظرفیت های دیپلماسی خود برای تعدیل تنش و خشونت در منطقه را به نمایش بگذارد که بخشی از منافع ملی چین را نیز تامین می کند.

روح الله عثمانی»، کارشناس مسایل آسیای شرقی در دانشگاه جان هاپکنز آمریکا می گوید:

"چین نگران گسترش تروریسم در منطقه ناشی از فعالیت گروه های افراطی در افغانستان است وبه همین دلیل تلاش دارد تا به دولت این کشور در راستای مبارزه با تروریسیم و روند مصالحه با مخالفین مسلح کمک کند."

برغم  امیدواری دولت چین در خصوص پاسخ مثبت معاون سیاسی سرکرده طالبان برای دیداراز این کشور و رسیدن به توافق با وی برای برگزاری نشست های مشترک با دولت افغانستان برای بررسی راهکارهای خاتمه جنگ در این کشور و استقرار صلح و ثبات ،اما تجربه آمریکا و روسیه در این زمینه چشم انداز روشنی فرا روی این سیاست پکن قرار نمی دهد.

اگر چه در مورد مذاکرات طالبان با آمریکا در قطر به دلیل وجود برخی حساسیت ها مربوط به تقابل، دشمنی و نفرت متقابل آنان در نزدیک به هجده سال جنگ در افغانستان،احتمال موفقیت این گفتگوها بسیار ضعیف ارزیابی شده بود اما همین شرایط مشابه نیز بر گفتگوهای صلح به میزبانی و نقش آفرینی روسیه حکمفرما بوده است.

اصرار طالبان بر لزوم خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان به عنوان پیش شرط ورود این گروه به مذاکرات صلح با طرف های شامل واشنگتن و کابل موجب شده تا درباره موفقیت دیگر بازیگران برای ایفای نقش در مسئله گفتگوهای صلح افغانستان، تردیدهای بسیاری وجود داشته باشد.

دعوت چین از ملاعبدالغنی برادر برای سفر به این کشور اولین تلاش پکن برای کمک به روند صلح در افغانستان است. همچنانکه در سال های اخیر چین با انتصاب نماینده ویژه در امورافغانستان ، برگزاری نشست های بین المللی درباره تحولات این کشور  و مشارکت جدی در روند بازسازی تلاش کرده تا نقش تاثیرگذار  و تعیین کننده ای در مسائل افغانستان ایفا کند.

کلیدواژه