سرطان 04, 1398 16:45 Asia/Kabul

طرح امریکایی-اسرائیلی معامله قرن از ابتدا با فریب و نیرنگ آغاز شده و ناکام مانده و در نطفه خفه خواهد شد

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: طرح امریکایی-اسرائیلی معامله قرن از ابتدا با فریب و نیرنگ آغاز شده و ناکام مانده و در نطفه خفه خواهد شد.

دکتر روح الله قاسمیان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست اقتصادی در منامه پایتخت بحرین که صاحبنظران معتقدند برای نجات طرح معامله قرن سازماندهی شده، اظهار داشت: واکنش ها به این نشست نشان می دهد که طرح معامله قرن و اشغال کامل سرزمین های فلسطین در نطفه خفه خواهد شد.

وی در رابطه با انتخاب بحرین برای این نشست اقتصادی گفت: بحرین در گذشته بخشی از ایران بوده که که این یک پیام دارد و در حال حاضر دولت خاصی در آن حاکم است که می توان از آن به عنوان بی اراده ترین دولت در جهان اسلام نام برد و در حال حاضر بزرگترین مرکز فرماندهی امریکا و حتی انگلیس در منطقه، در بحرین قرار دارد که این هم پیام دیگری دارد.

به گفته این استاد دانشگاه امریکایی ها، اسرائیلی ها و اروپایی ها در گذشته با توسل به زور می توانستند کارهایی در منطقه انجام دهند، از جمله سرنگونی یا روی کار آوردن دولت ها اما امروز ژئوپلیتیک منطقه به گونه ای شده که پیروزی در سطح منطقه در اختیار نیروهای مقاومت است چنانکه جنگ رژیم اسرائیل علیه مقاومت لبنان در سال 2006 به مدت 33 روز طول کشید اما جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه فلسطین در سال 2008 به مدت 22 روز طول کشید، در سال 2011 جنگ 11 روز به طول انجامید بعد از آن فقط دو روز و امروز اسرائیل به دنبال آن است که چگونه موشک های نقطه زن مقاومت را خنثی کند. قاسمیان تصریح کرد: امروز اسرائیلی ها در لاک تدافعی فرو رفته اند و نیروهای مقاومت از هر زمان دیگر آماده تر هستند، بنابراین طرحی که از آن تحت عنوان معامله قرن یاد می شود نه تنها موفق نخواهد شد بلکه فضا هم برای چنین طرحی که هدف از آن عادی سازی بیشتر روابط با رژیم اسرائیل و فراهم کردن زمینه برای ایجاد سرزمین یهودی و تثبیت آن است، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه معامله قرن فتنه ای برای تغییر ژئوپلیتیک منطقه و سرزمین فلسطینی ها است که البته در نطفه خفه خواهد شد و به سرانجام نخواهد رسید، با اشاره به اینکه محور بحث های نشست منامه اقتصادی است گفت: اینکه مساله را از بحث اقتصاد شروع کرده اند، خواسته اند دست روی چیزی بگذارند که فلسطینی ها سال هاست از آن رنج می برند و می خواهند مشوقی برای رفاه زندگی به آن ها نشان دهند که بتوانند سرزمین مادری را از آن ها بگیرند.

این کارشناس سیاسی گفت: بنابراین آغاز معامله قرن هم با یک نوع فریب همراه است و خود فلسطینی ها هم آن را نپذیرفته اند که مثلاً به ازای خروج از سرزمین خود و سکنی گزیدن در بخش هایی از صحرای سینا یکسری اشتغال و مشوق های اقتصادی در امارات و عربستان دریافت کنند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که امروز در عربستان مناطق فقیر نشینی وجود دارد که در بسیاری از کشورهای متوسط و ضعیف هم دیده نمی شود بنابراین بحران های اقتصادی در منطقه به گونه ای است که دست اندرکاران معامله قرن نمی توانند گامی در جهت مطامع خود بردارند.    

گفتنی است که گروه‌های مقاومت فلسطین خواستار مشارکت گسترده فلسطینیان در تظاهرات علیه نشست اقتصادی منامه شدند. این گروه‌ها اعلام کردند که زمان برگزاری تظاهرات روز چهارشنبه خواهد بود. گروه‌های مقاومت فلسطین همچنین خواستار اتخاذ یک موضع واحد از سوی تمامی فلسطینیان در قبال نشست منامه شدند. این گروه‌ها اعلام کردند که اتخاذ موضعی واحد در قبال نشست اقتصادی منامه می‌تواند تأثیر مثبتی در پرونده آشتی ملی داشته باشد.

 

کلیدواژه