سنبله 05, 1399 08:37 Asia/Kabul
  • رئیس شورای امنیت: اقدام بیشتری درباره مکانیسم ماشه نمی‌توان انجام داد

رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد، باتوجه به مخالفت 13 عضو با خواسته آمریکا درباره مکانیسم ماشه علیه ایران، اجماعی وجود ندارد و نمی توان اقدام بیشتری انجام داد.

به گزارش ایرنا؛ «دیان دجانی»Dian Djani، رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ضمن اشاره به عدم اجماع نظر در این شورا درخصوص طرح آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گفت که این شورا در جایگاهی نیست که اقدام بیشتری درباره درخواست آمریکا انجام دهد.

در این نشست، «آنا گویگون» نماینده فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل نیز گفت: ذیل قطعنامه 2231، آمریکا کشور عضو برنامه جامع اقدام مشترک به شمار نمی‌آید و ابلاغیه واشنگتن نمی‌تواند روند مکانیزم ماشه را فعال کند.

«واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد هم تاکید کرد: نامه هفته گذشته آمریکا به رئیس شورای امنیت برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را نمی‌توان ابلاغیه‌ای در نظر گرفت که ذیل بند 11 قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر شده است. 

«ژانگ جون» نماینده چین در شورای امنیت سازمان ملل نیز گفت که ابلاغیه آمریکا به این شورا را نباید به معنی آغاز روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در نظر گرفت.

"مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه 20 اوت/30اسد با ارائه نامه ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران را به نقض برجام متهم  کرد و رسماً خواستار بازگشت تحریم‌ های ایران شد.

پس از یک روز از ارائه درخواست رسمی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازگرداندن تحریم‌هایی که به موجب برجام و قعطنامه 2231 لغو شده بود،  روز جمعه 13 عضو اعم از 4 عضو دائم و 9 عضو غیردائم به صراحت اعلام کردند خواسته آمریکا هیچ مبنای قانونی ندارد.

سه کشور اروپایی عضو برجام؛  آلمان، بریتانیا و فرانسه نیز  با صدور بیانیه ‌ای اعلام کردند که از اقدام آمریکا  برای به کارگیری مکانیسم ماشه علیه ایران حمایت نمی‌ کنند.

کلیدواژه