اولیانوف: صدور قطعنامه‌های «احمقانه» علیه ایران احیای برجام را دشوار می‌کند
(last modified 1399-12-13T08:58:50+00:00 )
حوت 13, 1399 13:28 Asia/Kabul
  • اولیانوف: صدور قطعنامه‌های «احمقانه» علیه ایران احیای برجام را دشوار می‌کند
    اولیانوف: صدور قطعنامه‌های «احمقانه» علیه ایران احیای برجام را دشوار می‌کند

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی «وین» در پیامی تصمیم تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه، بریتانیا) برای ارائه قطعنامه‌ای انتقادی علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «احمقانه» توصیف کرد.

به گزارش رادیودری، «میخائیل اولیانوف» امروز (چهارشنبه) در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، افزود: "یک اقدام سیاسی پرخطر"، یعنی تصویب این قطعنامه احمقانه‌ می‌تواند چشم‌اندازهای احیای برجام را درست در لحظه ای تضعیف کند که این کار بسیار امکانپذیر شده است.

روز گذشته (سه شنبه)، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه از قصد کشورهای اروپایی عضو برجام برای ارائه قطعنامه انتقادی به آژانس درباره ایران خبر داد. 

اولیانوف بار دیگر با تأکید بر لزوم مسئولیت‌پذیری اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کمک به حفظ و احیای برجام گفت:‌ اعضای شورای حکام آژانس در جلسه فعلی خود با چالش بزرگی مواجه هستند. 

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، مه 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام (8 مه 2018) تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.

مجلس شورای اسلامی ایران نیز با تصویب قانون لغو تحریم‌ها دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد. 

کلیدواژه