حوت 13, 1399 18:08 Asia/Kabul
  • توصیه مقام روس به اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی
    توصیه مقام روس به اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی

رئیس مرکز انرژی و امنیت روسیه به اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی توصیه کرد به توافق اخیر ایران و آژانس و اهداف اروپایی ها و آمریکا توجه کنند و آنها را ملاک برای تصمیم گیری قرار دهند.

«آنتون خلوپکوف» رئیس مرکز انرژی و امنیت روسیه گفت: برخی طرف ها از جمله آمریکا خواهان به کارگیری رویکرد فشار حداکثری علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند و بنا بر اعلام برخی رسانه ها، آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را علیه ایران در شورای حکام توزیع کرده است.

خلوپکوف صدور چنین قطعنامه ای از سوی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را اقدامی غیرمنطقی خواند و افزود، با توجه به توافق اخیر ایران با آژانس برای همکاری نیازی به صدور چنین قطعنامه ای نیست و بدون شک چنین سندی بر همکاری ها تاثیر منفی خواهد گذاشت.

رسانه‌ها گفته‌اند که دیپلمات‌های آمریکایی  پیش نویس قطعنامه ای را در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی توزیع کردند که اعتراض آمریکا را بیان می‌کند و از ایران می خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ایران و آژانس یکشنبه هفته گذشته توافق کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی در ایران به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس شورای اسلامی ایران هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌ شود.

ایران به دنبال خروج یک جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  (8 مه 2018)  تلاش کرد توافق هسته ‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌ داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.  

کلیدواژه