برگزاری همایش اهمیت فلسطین در اندیشه‌های امام خمینی (ره) در پاکستان
(last modified 1400-03-14T11:14:48+00:00 )
جوزا 14, 1400 15:44 Asia/Kabul
  • برگزاری همایش اهمیت فلسطین در اندیشه‌های امام خمینی (ره) در پاکستان
    برگزاری همایش اهمیت فلسطین در اندیشه‌های امام خمینی (ره) در پاکستان

همایش مجازی «اهمیت مسئله فلسطین برای جهان اسلام در اندیشه‌های امام خمینی (ره)» به مناسبت گرامیداشت سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در شهر «کراچی» پاکستان برگزار شد.

به گزارش رادیو دری ، در این گردهمایی که به مناسبت فرارسیدن سی ودومین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد،‌«سید محمدرضا سجادی» سرپرست سرکنسولگری ایران، «بهرام کیان» رئیس نمایندگی فرهنگی ایران در کراچی، سناتور «تاج حیدر» از حزب مردم پاکستان، حجت الاسلام «غلام عباس رئیسی» مدیرحوزه علمیه امام خمینی (ره) ، «سید عقیل انجم قادری» از علمای برجسته اهل سنت و معاون دبیرکل حزب جمعیت علمای پاکستان و برخی دیگر از اندیشمندان و اساتید دانشگاهی حضور داشتند.

سجادی در سخنانی گفت،مسئله فلسطین از جمله دغدغه‌ها و نگرانیهای امام خمینی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن بود، ایشان ضمن تاکید مستمر بر ضرورت آزدسازی فلسطین و با اشاره به خطر و تهدید رژیم اشغالگر قدس برای جهان اسلام، هشدار می‌دادند و آزادی قدس را جز با اتحاد همه مسلمین امکان پذیر نمی‌دانستند. سرپرست سرکنسولگری ایران با تاکید این نکته که امام خمینی تفرقه را علت اصلی ضعف امت اسلامی و تداوم اشغالگری رژیم صهیونیستی می‌دانستند، افزود، امام خمینی(ره) معمار انقلاب اسلامی با ایده بازگشت به خویش و هویت اصیل اسلامی حرکتی عظیم را علیه ظلم و ستم و نفی استعمار در ایران به راه انداخت و به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای، امام تحول بود و آن بزرگوار سرشت نهفته و غرایز معنوی انسان را بیدار کرد.

رئیس خانه فرهنگ ایران در کراچی نیز گفت، در ایام سی و دومین سالگرد امام خمینی(ره) آنچه اصل قضیّه و مهم است، گفت وگو از ایشان و اندیشه پویای امام راحل است که پس از سال‌ها فقدان ظاهری، همچنان در بین امت مسلمان زنده و کماکان از رهنمودها و معنویّت آن رهبر بزرگ بهره‌مند می‌شوند. کیان افزود، قضیه فلسطین همواره در اندیشه و حیات سیاسی و الهی امام خمینی (ره) جایگاه ویژه‌ای داشته و امام راحل بارها بر مساله فلسطین و ضرورت مبارزه با اشغالگران توسط همه جهان اسلام تاکید نمودند و نهایتا موجب شد تا فلسطین به مساله اول جهان اسلام و به یکی از مهمترین مسائل منطقه‌ای تبدیل شود.

سخنرانان حاضر در همایش مجازی اندیشه‌های امام خمینی (ره)، ضمن ادای احترام به مقام بلند معمار بزرگ انقلاب اسلامی و آرمان‌های تاریخی ایشان برای دفاع از مظلومین به ویژه فلسطین، گفتند: سیاست‌های برخی کشورهای اسلامی درمورد عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر و کودک کش اسرائیل، موجب تاسف و تعجب است. به عقیده شخصیت‌های پاکستانی، حمایت حاکمان سازشگر از اسرائیل، اهمیت مسئله فلسطین را هیچگاه کاهش نخواهد داد و اولین شخصیتی که مسئله فلسطین را برای همیشه احیا نمود و آن را مورد توجه مردم جهان قرار داد، حضرت امام خمینی بودند. 

زاهد علی، استاد دانشگاه کراچی در این خصوص گفت، امام خمینی رهبر و راهنمای ملت اسلامی بودند و ایشان نگاه عمیقی بر امور معاصر جهانی داشتند.

همچنین، سید عقیل انجم، از شخصیتهای اهل سنت پاکستان با اشاره به اینکه امام خمینی یک روحانی و رهبر سیاسی عادی نبودند؛ بلکه یک اندیشمند متبحر و منحصر به فرد بودند که نگاه عمیقی بر امور بین المللی و به خصوص جهان اسلام داشتند، گفت، تمامی کشورهای جهان سیاست‌های خارجی خود را براساس منافع اقتصادی تعیین می‌کنند، ولی امام خمینی محور سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران را وحدت اسلامی قرار دادند و "فرمودند بدون ایجاد وحدت و همبستگی، ملت اسلامی نمی‌تواند پیشرفت کند. 

حجت الاسلام رئیسی مدیرحوزه علمیه امام خمینی (ره) نیز با ابراز تسلیت سالروز رحلت حضرت امام گفت، مسئله فلسطین را آنگونه که حضرت امام خمینی مورد اهمیت قرار دادند نظیرش در تاریخ معاصر اسلام دیده نمی‌شود، زیرا امام راحل دوستی، دشمنی، صلح جنگ و هرگونه حرکت و عملش بر اساس رضای الهی بود .

سناتور «تاج حیدر» از حزب مردم پاکستان هم گفت، این وبینار در واقع بیانگر تداوم مجاهدت و اندیشه‌های حضرت امام خمینی است، آرمان و خواسته ایشان این بود که مسئله فلسطین به گوش همه کشورهای جهان برسد و ما همان وظیفه را انجام می‌دهیم، چراکه حمایت از فلسطین در واقع حمایت از اسلام است.

 

سیره و مکتب امام خمینی (ره) از نگاه اندیشمندان داخلی و خارجی

کلیدواژه