جوزا 19, 1400 08:39 Asia/Kabul
  • باقی ماندن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در صورت بازگشت واشنگتن به برجام
    باقی ماندن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در صورت بازگشت واشنگتن به برجام

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد، حتی در صورت احیای توافق برجام، صدها مورد از تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران وضع کرده است، به قوت خود باقی خواهد ماند.

به گزارش رادیودری به نقل از تسنیم، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در جلسه استماع کمیته تخصیص بودجه سنای آمریکا اعلام کرد، انتظار دارد حتی در صورت بازگشت واشنگتن به برجام و پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود، صدها مورد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران از جمله تحریم‌هایی که در دولت ترامپ وضع شده‌اند، همچنان به قوت خود باقی بماند.

بلینکن در حالی بحث تداوم تحریم‌ها علیه ایران حتی در صورت احیای برجام را مطرح کرده است که مقامات آمریکایی پیش از این، ایران را به جدی نبودن در مذاکرات برجام متهم کرده ‌اند.

ایران بارها تصریح کرده است که در مذاکرات احیای برجام کاملاً جدی است، اما تنها در صورتی به اجرای تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام بازخواهد گشت که آمریکا تمامی تحریم‌های خود را به‌صورت راستی‌آزمایی شده لغو کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، مه 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام  این کشور را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

جمهوری اسلامی ایران به مدت یک سال در چارچوب برجام به تعهدات هسته‌ای خود عمل کرد، اما از آنجایی که کشورهای اروپایی عضو برجام در اجرای تعهدات خود ناکام بودند، ایران از مه 2019 کاهش تعهدات برجامی را طی 5 گام اجرا کرد.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است، در صورت لغو تمام تحریم‌ ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل برجام باز می‌گردد.

واشنگتن: برجام مانع اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران نمی‌شود

کلیدواژه