سرطان 07, 1401 10:17 Asia/Kabul
  • تاکید دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران
    تاکید دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران

دبیر کل سازمان ملل متحد در سیزدهمین گزارش خود از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بر ضرورت رفع تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری ، نشست دوره ای شورای امنیت برای بررسی گزارش دبیرکل سازمان ملل از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام، روز پنجشنبه (30 ژوئن)، 9 سرطان در نیویورک برگزار خواهد شد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل سیزدهمین گزارش خود از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را هفته گذشته به این شورا ارائه داد و همچنان از برجام به عنوان بهترین گزینه برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران و دیپلماسی چندجانبه یاد می کند.

دبیر کل سازمان ملل به موجب قطعنامه ۲۲۳۱، موظف است هر ۶ ماه گزارشی از روند اجرای این قطعنامه به شورای امنیت ارائه کند.

وی همچنین در گزارش خود از فعالیت های دیپلماتیک در قالب گفتگوهای انجام شده برای بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود وفق برجام استقبال و درخواست همکاری نزدیک و موثر میان طرف های موضوع را ارائه کرده است.

«آنتونیو گوترش» بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید می‌کند و به طور خاص درخواست خود از آمریکا برای رفع تحریم های مرتبط با حوزه نفتی ایران را که می تواند فرآیند احیای برجام را تسهیل کند، تکرار کرده است.

واشنگتن در مه 2018/ ثور 1397 در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» به صورت یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و از آن پس علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای، تحریم‌ های گسترده‌ای را نیز علیه تهران وضع کرده است، اما «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به بازگرداندن ایالات متحده به این توافق ابراز تمایل کرده است؛ با این حال تاکنون هیچ اقدام عملی از جانب دولت بایدن برای بازگشت به برجام صورت نگرفته است.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است، در صورت لغو تمام تحریم‌ ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل برجام باز می‌گردد.

 

کلیدواژه