حوت 02, 1402 08:48 Asia/Kabul
  • آمریکا برای سومین بار قطعنامه آتش بس در غزه را وتو کرد
    آمریکا برای سومین بار قطعنامه آتش بس در غزه را وتو کرد

آمریکا بار دیگر قطعنامه پیشنهادی برقراری آتش بس فوری در باریکه غزه را که این بار از سوی الجزایر به نمایندگی از کشورهای گروه عربی در شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده بود، با وجود کسب ۱۳ رای مثبت اعضای این شورا، وتو کرد.

به گزارش رادیو دری، در نشست روز سه‌شنبه (۲۰ فوریه ۲۰۲۴) شورای امنیت سازمان ملل متحد،آمریکا پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که  برقراری آتش بس فوری بشردوستانه در باریکه غزه را خواستار شده بود.

این قطعنامه ۱۳ رای مثبت از ۱۵ رای شورای امنیت را کسب کرد اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن این قطعنامه یا همان وتوی آن شد.

بریتانیا دیگر عضو شورای امنیت نیز به  پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر رای ممتنع داد.

این سومین باری است که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه از سوی آمریکا وتو می شود.

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیاز به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین و فرانسه) دارد.

«عمار بنجاما» سفیر و نماینده الجزایر در سازمان ملل پیش از رای گیری درباره قطعنامه پیشنهادی کشورش گفت که برقراری آتش‌بس، کمک‌های بشردوستانه بدون مانع و پایبندی به دستورات دیوان بین المللی دادگستری در جلوگیری از  نسل‌کشی احتمالی در باریکه غزه را خواستار است.

«لیندا توماس گرینفیلد» سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل گفت که آمریکا با قطعنامه پیشنهادی الجزایر مخالف است، زیرا تلاش ها برای دستیابی به توافق درباره آزادی گروگان ها را مختل می کند.

دیگر اعضا همچون نمایندگان روسیه و چین از برقراری آتش بس به منظور جلوگیری از کشتار بیشترمردم غزه حمایت کردند اما این قطعنامه نیز مانند دو قطعنامه پیشین با رای وتوی آمریکا ناکام ماند و مسیر برای تداوم نسل کشی رژیم صهیونیستی در باریکه غزه باز ماند.

ابراز امیدواری سخنگوی سازمان ملل بر توافق آتش بس در غزه

کلیدواژه