بهمن ۰۳, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۶ Asia/Dushanbe
  • ذبیح الله مجاهد: جهان باید با دولت طالبان برای حل مشکلات مردم افغانستان همکاری کند
    ذبیح الله مجاهد: جهان باید با دولت طالبان برای حل مشکلات مردم افغانستان همکاری کند

سخنگوی دولت طالبان، حمایت کشورهای جهان را برای حل مشکلات مردم افغانستان خواستار شد. 

ذبیح الله مجاهد در حاشیه برگزاری کنفرانس اقتصادی در کابل گفت: پیام این کنفرانس که با حضور همسایگان افغانستان و سازمان ملل متحد برگزار شد، این است که جهان باید با دولت طالبان برای حل مشکلات مردم افغانستان همکاری کند.
سخنگوی دولت طالبان از کشورهای جهان به‌خصوص کشورهای اسلامی خواست با دولت طالبان به ویژه در عرصه اقتصادی همکاری کنند تا مشکلات مردم افغانستان حل شود. 


ذبیح الله مجاهد افزود، اتصال سیاسی افغانستان با کشورهای منطقه برای طالبان مهم بوده و اتصال اقتصادی منطقه نیز دارای اهمیت است که دراین زمینه، طالبان طرح‌های مناسبی در دستور کار دارد.  

 
درخواست سخنگوی طالبان ازجامعه جهانی برای همکاری با این گروه با هدف حل بحران های فراروی طالبان درافغانستان است.

 طالبان که از15 اوت گذشته قدرت را مجددا" در افغانستان در اختیار گرفته است، به دلیل انزوای سیاسی در عرصه بین المللی برای تامین نیازهای مختلف مردم این کشور به خصوص نیازهای غذایی و دارویی با چالش مواجه است.

همزمان با تسلط طالبان بر افغانستان، دولت آمریکا دارایی های آن کشور نزد بانک های خود را مسدود کرد و علاوه بر آن دیگر کشورهای غربی نیز با فراخوانی سفیران خود از افغانستان، کمک های مالی خود به این کشور را متوقف کردند.

با توجه به آنکه بیش از 70 درصد بودجه افغانستان به کمک های مالی خارجی متکی است ،قطع کمک های بین المللی به این کشور با قدرت یابی مجدد طالبان موجب شده تا این گروه نتواند در 5 ماه گذشته ،همانند قبل کالاهای اساسی،مواد غذایی ،دارو و سوخت را متناسب با نیازداخلی وارد کند.

به همین دلیل مردم افغانستان ضمن مواجه با کمبود شدید مواد غذایی، دارو و سوخت، با افزایش چشمگیر این کالاها مواجه شدند که این مسئله زندگی مردم این کشور را بشدت دشوار کرده است.

تداوم این شرایط موجب شده تا نهادهای  مختلف بین المللی از جمله سازمان ملل درباره گرسنگی و قحطی میلیون ها نفر از مردم افغانستان به خصوص زنان و کودکان هشدار دهند.     

«دیوید یبزلی» David Beasley، از مقامات برنامه جهانی غذا می گوید، نزدیک به نصف جمعیت افغانستان با بحران گرسنگی شدید روبرو هستند. مردم افغانستان به کمک‌های فوری بشر دوستانه نیاز دارند و اگر این کمک ها انجام نشود این کشوربه یک بحران بزرگ بشری تبدیل خواهد شد. 

همزمانی  کمبود شدید مواد غذایی و دارویی با فصل برودت  و سرما در افغانستان موجب شده تا  شرایط سخت اقتصادی،بیشتر برای شهروندان این کشور ملموس باشد و به همین دلیل در روزهای اخیر برخی نهادهای  مدنی در افغانستان خواستار کمک فوری و گسترده جامعه جهانی به این کشور شده اند.

اصرار طالبان بر رویه قبلی خود در حکومتداری با تکیه بر یک اندیشه خاص و عدم ارائه برنامه برای چگونگی مشارکت دادن همه اقوام در افغانستان در عرصه قدرت موجب شده تا جامعه جهانی عجله ای برای تجدید نظر در تصمیم خود برای عدم شناسایی رسمی حاکمیت طالبان در این کشور نداشته باشد.

این گمانه در کشورهای غربی وجود دارد که هر گونه کمک به افغانستان که موجب کاهش چالش های طالبان برای اعمال حاکمیت این گروه شود، ممکن است اصل دموکراسی و جمهوریت را بیش از شرایط فعلی به انزوا بکشاند.

 

بیشتر بخوانید:

 

کلیدواژه