تیر ۲۴, ۱۴۰۲ ۱۲:۱۱ Asia/Dushanbe
  • در عرصه سیاست داخلی آمریکا مخالفت ها با رویکرد جنگ طلبانه دولت بایدن روندی فزاینده پیدا کرده است
    در عرصه سیاست داخلی آمریکا مخالفت ها با رویکرد جنگ طلبانه دولت بایدن روندی فزاینده پیدا کرده است

به رغم تاکیدات اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در باره تداوم کمک های تسلیحاتی ایالات متحده به اوکراین در راستای تداوم جنگ خونین اوکراین ، اما در عرصه سیاست داخلی آمریکا مخالفت ها با رویکرد جنگ طلبانه دولت بایدن روندی فزاینده پیدا کرده است.

در این چارچوب در کنگره آمریکا موضع گیری ها و اقدامات برای توقف سیاست کنونی واشنگتن در قبال کی یف رو به افزایش است، هر چند این تلاش ها تاکنون ناکام مانده است. در این زمینه مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج شنبه  ( 13ژوئیه) طرح «اصلاحیه لایحه بودجه دفاع ملی» رد کرد که در صورت تصویب ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین ممنوع می‌شد.با توجه به نتایج اعلام‌شده، ۲۷۶ نماینده با این طرح مخالفت کردند و ۱۴۷ نماینده در دفاع از تصویب آن رأی دادند. پیش از این نیز مجلس نمایندگان آمریکا اصلاحیه‌های پیشنهادی تعدادی از قانونگذاران به لایحه دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۲۴ را رد کرد که براساس آن‌ها کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین کاهش می‌یافت یا کلاً متوقف می‌شد.هر چند این طرح ها با توجه به مخالفت اکثریت نمایندگان کنگره با آنها رد شده است اما این امر نشانگر تقویت و گسترش مخالفت ها با سیاست دولت بایدن در قبال جنگ اوکراین است. در واقع رویکرد دولت بایدن مبتنی بر تلاش عامدانه برای تداوم جنگ خونبار اوکراین است.امری که از دید کارشناسان و نیز سیاستمداران آمریکایی و حتی همقطاران دموکرات بایدن در کنگره پنهان نمانده است.

«بن کاردین» سناتور دموکرات آمریکا و یکی از حامیان اصلی بایدن با اشاره به ارسال مهمات خوشه ای به اوکراین می گوید: «فکر نمی‌کنم این سلاحی باشد که باید امروز استفاده شود. من نگرانی‌های جدی نسبت به کاری که رئیس جمهور انجام می‌دهد دارم.»

  البته در میان نمایندگان جمهوری خواه نیز مخالفت با سیاست های دولت بایدن در قبال اوکراین رو به افزایش است. کما اینکه حدود 70 نماینده جمهوری خواه به طرح مخالفت با ارسال مهمات خوشه ای به اوکراین رای موافق دادند.«مارجوری تیلور گرین» نماینده جمهوریخواه  آمریکایی در انتقاد از سیاست های دولت دموکرات جو بایدن در قبال اوکراین به طعنه گفت که اوکراین عضو ناتو یا پنجاه و یکمین ایالت آمریکا نیست.این قانونگذار آمریکایی تاکید کرد که آمریکا نباید وارد یک جنگ نیابتی با روسیه در اوکراین وارد شود.

تیلور گرین قانونگذار آمریکایی منتقد دولت بایدن با انتقاد از ارسال تسلیحات به اوکراین می گوید :این کشور به صلح نیاز دارد، نه جنگ.

از دیدگاه دولت بایدن، پیروزی روسیه در جنگ اوکراین آنهم در مجاورت ناتو به معنای بی اعتباری این سازمان نظامی و گسترش هر چه بیشتر نفوذ و قدرت منطقه ای و بین المللی روسیه خواهد شد و معادلات امنیتی و نظامی و سیاسی را در اروپا به ضرر غرب تغییر خواهد داد.هم چنین«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و مقامات ارشد نظامی و امنیتی دولت او معتقدند که جنگ اوکراین فرصتی بی همتا و غیر قابل تکرار برای  ضدیت هر چه بیشتر علیه روسیه و تضعیف آن و درنهایت جلوگیری از شکل گیری کامل نظام چند قطبی فراهم آورده است. لذا آنها به اصطلاح عزم خود را جزم کرده اند تا به هرقیمت از پیروزی روسیه در جنگ اوکراین جلوگیری نمایند.دراین راستا «رابرت کندی جونیور» نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به تصمیم جدید «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای فراخواندن نیروهای ذخیره این کشور و گسیل آنها  برای تقویت ناتو در اروپا تاکید کرد که هدف از این اقدام  کسب آمادگی برای جنگ با روسیه است.

کندی طی پیامی در توییتر نوشت: «بایدن اخیرا 3000 نیروی دخیره را فراخوانده تا نیروهای آمریکا را در اروپا به عنوان بخشی از عملیات "قاطعیت آتلانتیک" توسعه دهد. من می‌خواهم مردم بدانند که این بسیج نظامی برای چیست. این آمادگی برای جنگ زمینی با روسیه است».

نکته مهمی که روسیه برآن تاکید کرده هدف نهایی ایالات متحده از ارائه کمک های عظیم نظامی و تسلیحاتی به اوکراین است. از دیدگاه مسکو هدف آمریکا از تداوم جنگ اوکراین تضعیف هر چه بیشتر روسیه با هدف نهایی تجزیه آن است .این مساله ای است که از دوره شوروی آمریکایی ها به دنبال آن بوده اند. بدین ترتیب انتظار می رود که جنگ اوکراین که اکنون شانزدهمین ماه خود موجب تلفات عظیم انسانی و خسارات نظامی گسترده و نیز نابودی زیر ساخت های اوکراین شده است نه تنها پایان نیابد بلکه با توجه به پشتگرمی زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به حمایت های گسترده آمریکا و دیگر کشورهای غربی که در جریان نشست اخیر سران ناتو در لیتوانی اعلام شد در ماههای آتی نیز هم چنان با شدت ادامه پیدا کند./

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه