مرداد ۱۸, ۱۴۰۲ ۰۹:۱۶ Asia/Dushanbe
  • تفسیر- انتقاد مادورو از سکوت سران اروپایی  در قبال اهانت به قران کریم +نظر کارشناس

رئیس جمهور ونزوئلا در سخنانی از سکوت ادامه دار رهبران اروپایی در قبال اهانت به قرآن کریم انتقاد کرد.وی در واکنش به هتک حرمت به ساحت قرآن گفت که از سکوت عمیق مقامات اروپایی در برابر توهین به قرآن متاسف است.

مادورو در ادامه سخنانش تاکید کرد: من افرادی که با سکوت خود شریک این جرم هستند را محکوم می‌کنم همانطور که ما شاهد سکوت سران کشور‌های اروپایی در قبال این موضوع هستیم.

وی تاکید کرد: من از مسیحیان جهان می‌پرسم اگر در سوئد یا دانمارک یا کشور‌های دیگر ابتکار عمل برای سوزاندن کتاب مقدس مسیحیان را به دست بگیرند، چه احساسی خواهیم داشت؟مادرو با اشاره به این مساله افزود: من به عنوان یک مسیحی از خودم می‌پرسم که اگر کسی اقدام به سوزاندن انجیل کند ما مسیحیان چه احساسی خواهیم داشت؟ ما بسیار خشمگین خواهیم شد و اگر کسی کتب مقدس را بسوزاند توهین بزرگی خواهد بود. من در اعماق قلبم خشم مسلمانان جهان، وقتی که میبینند قرآن کریم را می‌سوزانند، را درک می‌کنم.

موضع گیری صریح رئیس جمهور ونزوئلا در قبال اهانت به قران کریم در کشورهای اروپایی به ویژه در سوئد و دانمارک نشان دهنده این امر است که به رغم ادعاهای سران اروپایی از جمله روسای سوئد و دانمارک در باره عدم ممانعت از قران سوزی به بهانه آزادی بیان اما این امر در میان سران کشورهای مخالف سلطه و ارزش های غربی مانند ونزوئلا این مساله به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

با وجود واکنش های گسترده مسلمانان و کشورهای اسلامی به مساله قران سوزی در دو کشور اروپای شمالی یعنی سوئد و دانمارک و مخالفت صریح سازمان ملل با این اقدام اهانت آمیز و حتی قول های مقامات این دو کشور برای جلوگیری از این گونه اقدامات اما اسلام ستیزان هم چنان مبادرت به اهانت به ساحت مقدس قران کریم می کنند. به همین جهت مادورو با انتقاد ازنفرت پراکنی علیه مسلمانان همچنین تاکید کرد که گروه‌ها و جناح‌های راست افراطی و نژادپرست در کشور‌های غربی که اقدام به اهانت به قرآن کریم می کنند، محکوم هستند.

به رغم  موضع گیری های  مسلمانان و کشورهای اسلامی و حتی سازمان ملل در قبال اهانت عوامل صهیونیسم مانند مومیکا سیلوان شهروند عراقی که تابعیت سوئد را گرفته و وابستگی وی به تل اویو قطعی استو تاکنون سه بار اقدام به قران سوزی کرده است ، اما  هنوز هم کشورهای غربی به بهانه آزادی بیان اجازه توهین به مقدسات اسلامی به ویژه قران سوزی را به معاندان می دهند. حمایت غربی ها از اقدام توهین آمیز قران سوزی در حالی صورت گرفته که سازمان ملل متحد با این اقدام شرم آور به مخالفت برخاسته است. فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل می گوید : میگل موراتینوس نماینده عالی اتحاد تمدن های سازمان ملل متحد ، به صورت صریح سوزاندن صفحات قرآن کریم در مقابل مسجدی در مرکز استکهلم سوئد را محکوم کرده است .او تصریح کرد: نماینده عالی سازمان ملل می گوید که این اقدام زشت و ناپسند بی احترامی به مسلمانانی است که عید قربان را جشن می گرفتند. فرحان حق اضافه کرد: نماینده عالی سازمان ملل بر اهمیت حفظ آزادی بیان به عنوان یک حق اساسی بشر تاکید دارد اما در عین حال تاکید می کند که هتک حرمت کتب مقدس و عبادتگاه ها و همچنین نمادهای مذهبی غیرقابل قبول است و می تواند منجر به تحریک خشونت شود.

به نظر می رسد غربی ها به طور عامدانه تفاوت بین آزادی بیان وآزادی تمسخر و توهین به مقدسات را نادیده می گیرند. نگاهی به معیارهای دوگانه غرب از جمله سوئد و دانمارک در باره آزادی بیان نشان می دهد که این مساله فقط زمانی مصداق دارد که زیر سئوال بردن و توهین به موضوعاتی که مد نظر غرب است از جمله اسلام هراسی و اسلام ستیزی و توهین به مقدسات مسلمانان مطرح باشد و در غیر این موارد مانند مساله هولوکاست و یا موضع گیری به نفع روسیه در جریان جنگ کنونی در اوکراین ، دولتهای اروپایی بشدت علیه افرادی که در این زمینه موضعی غیر مرسوم و یا غیر مجاز از دیدگاه این دولت  ها صورت دهند واکنش نشان داده و مورد پیگرد قضایی قرار می گیرند. انتقاد شدید رئیس جمهور ونزوئلا از سکوت سران اروپایی در قبال اهانت به قران کریم بار دیگر ماهیت دو گانه معیارهای غربی در باره آزادی بیان را به نمایش گذاشته است./

 

کلیدواژه