اسد 20, 1401 11:36 Asia/Kabul
  • واکنش کاربران افغانستانی به مصاحبه اشرف غنی: همه را مقصر دانست جز خودش
    واکنش کاربران افغانستانی به مصاحبه اشرف غنی: همه را مقصر دانست جز خودش

مصاحبه محمد اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان که با فرارش از کابل در آگست سال ۲۰۲۱، نظام جمهوری در افغانستان سقوط کرد، واکنش‌های گسترده شهروندان افغانستان را در پی‌داشته است.

به گزارش رادیو دری، اشرف غنی در این مصاحبه گفت که طبق قانون اساسی افغانستان، هنوز رئیس جمهور است و تا زمانی مردم به صورت قانونی قدرت را به فرد دیگری منتقل نکند رئیس جمهور خواهد بود.

اما کاربران افغانستانی شبکه های اجتماعی به اظهارات اشرف غنی واکنش های مختلفی نشان دادند.

بسیاری از این کاربران اشرف غنی را «خائن»، «وطن فروش»، «متعصب» و «قوم‌گرا» خوانده و گفته اند که او سرنوشت یک ملت را «معامله» کرد.

محمد واعظی از شهروندان افغانستان در حساب فیسبوک خود در واکنش به سخنان اشرف غنی و افتخار او به تاریخ پنج هزار ساله افغانستان، نوشت: «پنج هزار سال افتخار به چه کار آید وقتی ظرفیت مسئولیت اشتباهات خود را نداریم.»

حاجی یوسف، یکی از کاربران فیسبوک نوشته است که: «اشرف غنی یک نظام را سقوط داد و کمر افغانستان را شکست. چند نسل تقاص کینه‌توزی‌های شخصی او را خواهد پرداخت. منافع شخصی‌اش را بر منافع جمعی ترجیح داد...» 

او افزوده که عده‌ای در پی «تطهیر خاینانه» غنی هستند.

یکی دیگر از کاربران دیگر فیسبوک بنام غفار گل چکری در واکنش به این مصاحبه نوشته است که: «گریز از زیر بار مسئولیت و همه نابسامانی‌های سیاسی را به گردن دیگران انداختن، انسان را سفید رو نه، بلکه سیاه رو تر می‌کند. فرار غیر مسئولانه، خود خیانت ملی محسوب می‌شود.»

کاربر برنا کریمی در واکنش به این مصاحبه نوشته است: «در این مصاحبه خیلی کوشید تا ماجرای سقوط را قومی سازد و حتی کوچک‌ترین اشاره‌ای به اینکه اشتباهی از او سرزده باشد، معلوم نمی‌شود. خیلی حرف است در مورد این ادعاهایش که باید به آنها پرداخته شود.»

اما شمار دیگر از کاربران که عمدتا از پشتون‌های ولایات شرقی افغانستان هستند، همچنان اشرف غنی را «غنی‌بابا» نامیده و از سخنان او استقبال و حمایت می‌کنند.

کاربران شبکه های اجتماعی افغانستان می گویند رسانه «ان بی ای» که با اشرف غنی مصاحبه کرد را فضل محمود فضلی و حمدالله محب، از افراد نزدیک به اشرف غنی ایجاد کرده اند و مسئولیت آن را اسماعیل میاخیل رئیس تلویزیون ملی افغانستان در زمان آقای غنی، به عهده دارد.

شهروندان افغانستان می گویند که این رسانه در تلاش است که آقای غنی را از «تطهیر» کند و در صدد «سفید نمایی» اشتباهات او است.

در همین حال رحمت‌اله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در واکنش به اولین مصاحبه ویدیویی اشرف غنی که خود را رئیس جمهور افغانستان و خادم ملت دانست نوشت: «خادم ملت که خیر، خوب شد نگفت که تا بحال سرقومندان اعلی هستم.»

عبدالله عبدالله، حامد کرزی و زلمی خلیل‌زاد نیز که اشرف غنی اتهام های تندی به آنها وارد کرده است هنوز به اظهارات او واکنش نشان نداده‌اند. 

اشرف غنی در مصاحبه خود اتهامات زیادی را به عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحه افغانستان و زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور صلح وارد کرد و مسئولیت سقوط نظام جمهوری در افغانستان را به دوش آنها انداخت.

اشرف غنی: براساس قانون اساسی رئیس جمهور افغانستان هستم

کلیدواژه