سنبله 20, 1401 10:21 Asia/Kabul
  • نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت حقوق بشر در افغانستان/ طالبان تکذیب کرد
    نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت حقوق بشر در افغانستان/ طالبان تکذیب کرد

سازمان عفو بین‌الملل با نگران کننده خواندن اوضاع حقوق بشری در افغانستان، طالبان را به رعایت حقوق شهروندان فراخواند.

به گزارش رادیو دری به نقل از طلوع نیوز، در ادامه واکنش ها به نقض حقوق بشر در افغانستان، سازمان عفو بین الملل در نامه ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواست که برای پشتیبانی از اوضاع حقوق بشری در افغانستان قطعنامه ای صادر کند.
زمان سلطانی پژوهشگر جنوب آسیا در عفو بین الملل گفت: همزمان ما از شورای حقوق بشر سازمان ملل می خواهیم که مکانیزم مستقل و بیطرفی بین المللی را برای پاسخگویی به نقض گسترده حقوق بشری در افغانستان ایجاد کند زیرا ما شاهد هستیم که مکانیزم های نظارتی داخلی با آمدن طالبان از بین رفته است.

در بخشی از نامه سازمان عفو بین الملل آمده است که به علت بسته شدن نهادهای پشتیبان حقوق بشر در افغانستان، خشونتها در برابر زنان افزایش یافته است.

در همین مورد لیلا بسیم مدافع حقوق زنان گفت: خواست ما از جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری و مدافع حقوق زنان این است که باید به حوزه زنان افغانستان توجه داشته باشند و حکومت را تحت فشار قرار دهند.

به دنبال انتشار نامه درخواستی سازمان عفو بین الملل، طالبان ادعاهای نقض حقوق بشری در افغانستان را بی اساس خواند.

بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان گفت: این اقدامات جنبه سیاسی دارد و بعد از آمدن طالبان حقوق شهروندان در چارچوب اصول اسلامی حفظ شده است.

این در حالی است که کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در چهل و هشتمین نشست این سازمان، عملکرد حکومت طالبان را در برابر زنان افغان خلاف تعهدات آنان دانسته و بر رعایت حقوق بشر در افغانستان تأکید کرده است.

ابراز نگرانی عفو بین الملل از وضعیت حقوق زنان در افغانستان

کلیدواژه